Wydrukuj tę stronę
piątek, 11 grudzień 2020 12:21

Dwumodułowy symulator DA-40 i DA-42 w Lotniczej Akademii Wojskowej.

Napisane przez LAW
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Dwumodułowy symulator DA-40 i DA-42 w Lotniczej Akademii Wojskowej. Foto: Marta Serafin / LAW
Lotnicza Akademia Wojskowa nieustannie inwestuje w nowoczesny sprzęt szkoleniowy. W tym roku zakupiono nowe urządzenie symulacji lotu Diamond DA-40/DA-42 ALSIM AL4X-5, które znajduję się na wyposażeniu Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego (ACSL). Symulator znacząco obniży koszty, podnosząc przy tym efektywność szkolenia lotniczego.
 
Akademia aktualnie posiada 32 statki powietrzne, w tym samoloty typu Diamond w trzech wersjach: DA-20, DA-40 i DA-42.

Samoloty DA-20
Na wyposażeniu LAW znajduje się 8 samolotów DA-20. Wykorzystywane są przede wszystkim do szkolenia podstawowego studentów wojskowych na specjalności: pilotaż samolotów transportowych i odrzutowych, a także studentów cywilnych. Loty na  nich przygotowują do zdobycia licencji pilota turystycznego PPL(A). Poza tym uczelnia wykorzystuje ten rodzaj statków powietrzne podczas szkolenia selekcyjnego dla kandydatów na przyszłych pilotów. Szkoła Orląt używa DA-20 już od dekady, samoloty są ekonomiczne w eksploatacji, a przede wszystkim bezpieczne. Uczelnia obecnie finalizuje zakup 6 nowych samolotów tego typu z nowoczesnym Glass Cockpitem.

Samoloty DA-40
Na wyposażeniu LAW znajduję się również 6 samolotów DA-40. Ze względu na znakomite osiągi długotrwałości lotu są przeznaczone głównie do szkolenia pilotów do licencji zawodowej CPL(A), jak również do uzyskania uprawnień IR/PBN oraz do budowania nalotu dowódczego dla studentów posiadających już licencję pilota PPL(A).
Samoloty DA-42
Lotnicza Akademia Wojskowa posiada 3 samoloty dwusilnikowe DA-42. Dwusilnikowe statki powietrzne służą głównie do przeszkolenia studentów wojskowych i cywilnych do uzyskania uprawnień MEP(L) oraz IR/PBN/ME.

Posiadana flota samolotów Diamond, skłoniła Akademię do zakupu nowego symulatora lotu, który posiadałby pełną replikę kokpitu oraz dynamikę lotu samolotów DA-40/DA-42 eksploatowanych przez ACSL LAW, a spełniającego przy tym obecne wymagania EASA dla klasy FNPT II – podkreśla Dowódca Grupy Działań Lotniczych ppłk Tomasz Słomczyński.

Za szczególną zaletę należy uznać fakt, iż Symulator ALSIM AL4X-5 jest pierwszym tego typu urządzeniem w Lotniczej Akademii Wojskowej. Posiada on modułową konfigurację kabiny z pełnym odzwierciedleniem kokpitu zarówno jednosilnikowego samolotu DA-40, jak i dwusilnikowego DA-42, oryginalną awionikę Garmin G1000NXi oraz system zapewniający regulację temperatury i wilgotności powietrza doprowadzanego do kabiny załogi (kokpitu). Oznacza to zarówno pełną zgodność z "realnym" płatowcem jak też wysoki komfort pracy. Czas zmiany (konwersji) kokpitów pomiędzy poszczególnymi konfiguracjami wynosi mniej niż 10 minut.

Jest to system służący kompleksowemu szkoleniu pilotów, teoretycznie pozwalający na realizację pełnego cyklu od zerowego nalotu do doskonalenia umiejętności dla danego typu maszyn. Symulator będzie wykorzystywany w szkoleniu do licencji PPL(A), CPL(A), uprawnień IR i PBN na samolotach DA-40 i DA-42.

Symulator Alsim ALX wkrótce zostanie scertyfikowany do operacji PBN, co zapewni uzyskanie uprawnień według wskazań przyrządów w znacznie prostszy sposób. Ogromną zaletą urządzenia będzie możliwość jego wykorzystania w ramach naziemnego przygotowania przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego na samolotach wielosilnikowych DA-42, ponieważ urządzenie posiada model aerodynamiczny samolotu DA-42 z charakterystykami umożliwiającymi wykonanie treningu w zakresie procedur awaryjnych i lotów z asymetrią ciągu.

Symulator będzie również spełniał istotną rolę w ramach przeszkolenia na dany typ samolotu, umożliwiając łagodne "przejście" z lewego na prawy fotel w ramach ubiegania się o uprawnienia instruktora. Podczas wirtualnego lotu można zasymulować wybraną trasę lotu na konkretnym typie samolotu w każdych warunkach pogodowych o dowolnej porze dnia lub nocy. Wypracowuje się dobre nawyki lotnicze. Piloci uczą się jak w sposób najprostszy, najskuteczniejszy i najbezpieczniejszy wyjść z nietypowych i awaryjnych sytuacji.

Źródło informacji: LAW / ppłk Tomasz Słomczyński

Czytany 1462 razy

Artykuły powiązane

1 komentarz