Systemy odladzania samolotów

 flarismMamy taką porę roku, a raczej takie lato, że o mrozach nikt nie pamięta a tym bardziej o tym jak niskie temperatury mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo lotu. Mimo to warto wiedzieć małe co nieco o systemach odladzania samolotów, nie tylko bazujących na standardowym pokrywaniu powierzchni statków powietrznych roztworem glikolu. System, który będzie opisany poniżej, stosowany jest już od kilku lat na wielu lotniskach w Stanach Zjednoczonych  jednak nie jest jeszcze dość powszechny w Europie. Nie powiem.. wstawiłbym swój samochód do takiego czegoś na pół godzinki, żeby odpalił nawet przy -25 st. Celcjusza :). Ale do rzeczy...

 W 2006 roku SAS Ground Services Norway AS (SGS) był pierwszym operatorem w Europie, który testował odladzanie powierzchni samolotów za pomocą promienników podczerwieni. 18 stycznia 2006 roku na lotnisku niedaleko Oslo został oddany do użytku służący do tego celu hangar wyposażony w podwieszony pod stropem zespół promienników podczerwieni.

  Dotychczas promienniki podczerwieni z powodzeniem stosowane były na lotniskach w Stanach Zjednoczonych. Inwestycja SAS sprawia, że są szanse na to że technologia ta upowszechni się również na lotniskach europejskich. Tradycyjne odladzanie powierzchni samolotów odbywa się w jedno- lub dwustopniowym procesie, w którym wykorzystuje się wodny roztwór glikolu. Proces jednostopniowy wykonywany jest podczas ładnej pogody albo w sytuacjach gdy samoloty nie są wystawione na działanie śniegu lub marznących opadów atmosferycznych. Przy gorszej pogodzie stosuje się proces dwustopniowy. Pierwszym etapem w procesie odladzania jest usuniecie z powierzchni skrzydeł i kadłuba niepożądanego śniegu i lodu. W przypadku procesu jednostopniowego całe postępowanie na tym się kończy, jeśli jednak zachodzi konieczność zastosowania procesu dwustopniowego, należy przejść do drugiego etapu, który ma na celu przeciwdziałanie formowaniu się na powierzchniach samolotu warstwy lodu i śniegu. W tradycyjnym procesie odladzania, do pierwszego etapu odladzania stosowana jest gorąca woda lub gorący wodny roztwór glikolu. W drugim etapie wykorzystuje się zimny 50 % wodny roztwór glikolu. Port lotniczy Oslo zużywa średnio 600 litrów płynu podczas operacji odladzania, z czego 100 - 120 litrów czystego glikolu zużywane jest w pierwszym etapie, a 25 - 30 l. w działaniach przeciwoblodzeniowych. Przy czym zużycie różni się znacznie w zależności od temperatury i warunków pogodowych.    Promienniki podczerwieni są w stanie zastąpić pierwszy stopień odladzania powodując tym samym ograniczenie zużycia glikolu. Amerykańskie lotniska stosujące technologię odladzania promiennikami notują do 90% niższe zużycie glikolu. Bazując na obowiązujących procedurach szacuje się ze dzięki technologii odladzania promiennikami lotnisko Oslo może potencjalnie zmniejszyć zużycie glikolu o 50 do 70 %. Końcowy efekt będzie uzależniony od tego ile samolotów będzie w stanie obsłużyć wybudowany system.
  Nie bez znaczenia jest aspekt ekologiczny przedsięwzięcia. Na lotnisku Oslo udaje się odzyskać tylko około 80 % płynu użytego do odladzania. Reszta substancji jest porywana przez startujący samolot i wnika w glebę wzdłuż pasów startowych. Przy zastosowaniu instalacji promiennikowej ilość substancji wprowadzanej do środowiska ulegnie obniżeniu.
 

Redakcja poleca

Lut 07, 2019
JAK samolot można odbudować? ... Odpowiedź jest prosta: trzeba się ...
Lut 11, 2019
Drogowy transport pasażerskich samolotów zawsze zwraca uwagę. W ...
Lut 11, 2019
Pierwszy pasażer posiadacza licencji PPL(a) to zawsze wielkie ...
Lut 08, 2019
Główną rolę w filmie, który wszedł właśnie na ekrany największych ...
Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik ...
Wrz 06, 2018
Małgorzata Nowotnik i Marian Nowotnik to lotnicze małżeństwo, które ...
Maj 23, 2018
21 maja br. Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych nawiązała ...
Kwi 19, 2018
Na ukończeniu jest właśnie malowanie nowego hełmofonu dla por. pilota ...
Kwi 18, 2018
Piotr Rejmer i Tomasz Białoszewski z lotniczego portalu filmowego ...

Najczęściej czytane

Sty 29, 2019
Dwa nowe samoloty LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 trafią ...
Sty 27, 2019
Gdy por. Krzysztof Miko, pilot 7 Dywizjonu Lotniczego, został ciężko ...
Sty 29, 2019
Ludzie porzucają psy w lesie, albo samochody na parkingach, ale ...
Sty 24, 2019
Boeing z powodzeniem ukończył pierwszy testowy prototyp ...
Sty 25, 2019
23 stycznia br. do malborskiej Bazy wrócił z Bydgoszczy Mig-29 o ...
Sty 11, 2019
Siły Powietrzne Francji poinformowały o śmierci pilotów, którzy byli ...
Sty 10, 2019
We wtorek, 9 grudnia, w wieku 65 lat zmarła pilotka szybowcowa Iwona ...
Sty 04, 2019
Trzynaście lat mija od czasu kiedy poleciałem na pierwszą polską ...
Sty 02, 2019
Każdy kto miał do czynienia z modelarstwem zna zapewne firmę ...
Sty 02, 2019
Od 1 stycznia 2019 roku port na Sadkowie nie będzie obsługiwał lotów ...
Gru 18, 2018
Top Gun 2 jest teraz w fazie produkcji, a plan filmowy przeniósł się ...
Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik ...

Nasze wywiady

Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik ...
Paź 14, 2018
Za nami już 9. edycja słynnej Nocy w Instytucie Lotnictwa. Ponieważ w ...
Wrz 06, 2018
Małgorzata Nowotnik i Marian Nowotnik to lotnicze małżeństwo, które ...
Lip 16, 2018
Jako patron medialny Air Show w Radomiu mamy zaszczyt pokazać, jako ...
Kwi 23, 2018
Postanowiliśmy to sprawdzić składając wizytę z symulatorze Boeinga ...
Lut 04, 2018
Wczoraj w Hotelu Aiport Okęcie odbyła się impreza Open Day Cumulusy ...
Paź 11, 2017
Siedemnastoletnia Maja Kuczyńska w krótkim czasie zachwyciła świat ...
Wrz 12, 2017
W sobotę 9 września ekipa portalu Aviation24.pl odwiedziła urocze ...
Wrz 05, 2017
W imieniu firmy Eurofighter Jagdflugzeug GmbH i jej firm ...

Kalendarium Wikipedii

Dzisiaj jest: 22 Lutego 2019    |    Wydarzyło się: 1948 – Dokonano oblotu samolotu szkolno-treningowego LWD Junak. 1912 – Powstała holenderska wytwórnia lotnicza Fokker. 1925 – Dokonano oblotu brytyjskiego samolotu sportowego, szkolnego i turystycznego de Havilland DH.60 Moth. 1975 - Dokonano oblotu radzieckiego samolotu szturmowego Su-25. 1985 – 50 osób zginęło w katastrofie malijskiego samolotu An-24 w mieście Timbuktu. 1987 - Dokonano oblotu Airbusa A320. 1993 – Dokonano oblotu amerykańskiego samolotu pasażerskiego McDonnell Douglas MD-90.

Lotnicza książka

Gru 27, 2018
Zbliża się koniec roku w którym obchodzimy 100-rocznicę Odzyskania ...
Lis 14, 2018
Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie zaprasza na oblot książki pt. ...
Lis 03, 2018
Wiedza o tym, że zaatakowana 1 września 1939 roku Rzeczpospolita ...
Sie 22, 2018
Pasjonująca historia polskich pilotów, których odwaga i męstwo ...
Cze 08, 2018
Książka, która zdaniem Mariusza Szczygła warta jest złamania siódmego ...
Cze 06, 2018
Karaś, Junak, Iskra, Bies, wreszcie i Orlik. Pasjonaci aeronautyki ...
Mar 17, 2018
Zastanawialiście się kiedyś, jaki zapach ma przestrzeń kosmiczna? A ...
Mar 01, 2018
Kilka miesięcy temu nakładem poznańskiego wydawnictwa DYGRESJE ...
Lut 19, 2018
Był rok 1982. Od czterech lat byłem pracownikiem ZRLiLK. Ten akurat ...

Nasze Video

Gru 16, 2018
Lotniczy Dom Kultury Skocznia Warszawa w ramach projektu "Niebo bez ...
Sie 15, 2018
Dzisiaj na warszawskim niebie zobaczyliśmy: śmigłowce Mi-2 , ...
Mar 23, 2018
Dzisiaj dokładnie o godzinie 8:55 czasu lokalnego na warszawskim ...
Sie 15, 2017
W tym roku postanowiliśmy zmienić miejscówkę i nakręcić przelot ...
Maj 19, 2017
Pod koniec kwietnia dzieci z jednej z warszawskich szkół podstawowych ...
Maj 17, 2017
Od jutra rusza sprzedaż biletów na musical "Piloci", a już dziś ...
Top