środa, 14 listopad 2018 14:40

26 listopada na Marsie ląduje polski Kret. W obcą planetę "wbijemy się po raz pierwszy".

Napisane przez Nauka w Polsce PAP
Źródło zdjęcia: By "Roel van der Hoorn (Van der Hoorn)" [Public domain, Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons Źródło zdjęcia: By "Roel van der Hoorn (Van der Hoorn)" [Public domain, Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons

26 listopada na Marsie ma wylądować amerykańska sonda InSight z instrumentem badawczym zawierającym polski mechanizm wbijający, który sprawdzi co znajduje się pod powierzchnią - mówi PAP szef Polskiej Agencji Kosmicznej dr hab. Grzegorz Brona. W obcą planetę "wbijemy się po raz pierwszy".

Jednym z trzech głównych urządzeń pomiarowych, które zabierze ze sobą misja InSight jest Kret HP3 (Heat Flow and Physical Properties Package), którego mechanizm wbijający wykonała polska firma Astronika na zlecenie Niemieckiej Agencji Kosmicznej. Wykonano go we współpracy z kilkunastoma firmami i polskimi ośrodkami badawczymi. Według PAK to pierwszy kompletny mechanizm dostarczony przez krajowy przemysł na tak istotną, amerykańską misję.

"Sonda InSight została wysłana przez NASA. Jej celem jest badanie powierzchni Marsa, w szczególności wbicie się w jego skorupę i zbadanie tego, co znajduje się kilka metrów pod powierzchnią Czerwonej Planety" - dodał prezes PAK.

Jak podkreślił, będzie to pierwszy taki eksperyment przeprowadzony w historii ludzkości.

"Pierwszy raz wbijemy się w obcą planetę, po to żeby sprawdzić skład geologiczny, ewentualne ruchy tektoniczne lub wykryć substancje, które pozwolą nam się w przyszłości na Marsie osiedlić" - wyjaśnił.

Sonda InSight jest sondą amerykańską, natomiast na swoim pokładzie zabiera instrument badawczy z polskim mechanizmem wbijającym - jednym z kilku, które są umieszczone na tej sondzie. Chodzi o mechanizm wbijający się w skorupę Marsa o nazwie Kret HP3. Pozwoli on spenetrować skorupę Czerwonej Planety.

"Ciekawostką jest to, że Polska specjalizuje się w systemach wbijania się w inne ciała niebieskie. Kilka lat temu dostarczyliśmy podobny mechanizm na potrzeby misji skierowanej na kometę. Niedługo zbudujemy prawdopodobnie podobne mechanizmy dla misji księżycowej" - zaznaczył.

Brona zwrócił uwagę, że polskie podmioty zarówno naukowe, jak i przemysłowe wyspecjalizowały się w konkretnej niszy – mechanizmach do penetracji planet Układu Słonecznego, a InSight jest trzecią misją bardzo istotną z punktu widzenia polskiego wkładu w badanie Marsa.

"Polska już od kilku lat podbija Czerwoną Planetę" - przypomniał szef PAK. Na łaziku Curiosity, który jeździ po Marsie również znajduje się element polski - czujniki optyczne związane z badaniem tej planety; inna misja ExoMars 2016, która wystartowała z Ziemi dwa lata temu i dotarła już do Marsa, zbiera dane dotyczące tej planety wykorzystując kamerę, która "w znacznej części została zbudowana również w Polsce" - dodał.

Jak podkreślił Brona, nasza obecność na Czerwonej Planecie służy celom badawczym. "Chcemy się dowiedzieć, jakie warunki panowały na Marsie w przeszłości, a jakie panują teraz; jakie substancje są na tej planecie i w jakim stężeniu. Po to, żebyśmy mogli w przyszłości te substancje wykorzystać choćby do kolonizacji Czerwonej Planety" - podkreślił. "Gatunek ludzki przetrwa następne tysiące lat tylko, jeśli skolonizuje Układ Słoneczny, a być może ruszy dalej. To jest wizja bardzo perspektywiczna" - podsumował.

Lądowanie na Marsie sondy InSight NASA z polskim mechanizmem wbijającym w powierzchnię Czerwonej Planety to jedno z kilku ważnych wydarzeń dla polskiego sektora kosmicznego, które będą miały miejsce w drugiej połowie listopada. Pozostałe to wyniesienie w przestrzeń kosmiczną polskiego i fińsko-polskiego satelity oraz satelity Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) z systemem telekomunikacyjnym przygotowanym w Polsce, testowe wystrzelenie prototypu polskiej rakiety suborbitalnej na wysokość 15 km oraz diagnoza zapotrzebowania polskiej administracji na dane satelitarne.

Będzie je promować kampania pod hasłem „Poland in Space – kosmiczny listopad” realizowana przy wsparciu Polskiej Agencji Kosmicznej oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Polska Agencja Kosmiczna została powołana ustawą z 26 września 2014 r. Jako rządowa agencja wykonawcza uczestniczy w realizacji strategicznych celów Polski, podejmując działania w celu zwiększenia wykorzystania systemów satelitarnych i przyspieszenia rozwoju technologii kosmicznych na rzecz krajowej administracji, nauki, gospodarki i obronności.

autor: Magdalena Jarco

Źródło informacji: PAP Nauka w Polsce

• Premiera programu dokumentalnego "Jak zostać Pilotem" w Travel Channel Polska ... w końcu!

23 lutego o 11:50 premiera serialu dokumentalnego "Jako zostać Pilotem". W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że program miał być pokazywany w czerwcu, ale z niewyjaśnionych powodów został zdjęty w ramówki. Teraz, chociaż na polskiej stronie Travel Channel nie uświadczymy na stronie głównej hucznej informacji, to jego reklama już pojawia się w telewizji. Może tym razem się uda...

• W przyszłym tygodniu mechanizm sondy InSight rozpocznie wbijanie w grunt Marsa.

W przyszłym tygodniu instrument HP3 marsjańskiej sondy InSight zacznie wbijać się na głębokość 5 m pod powierzchnię Czerwonej Planety. To głębiej niż jakikolwiek instrument na planecie czy księżycu. Dostanie w głąb gruntu umożliwi mechanizm wbijający zbudowany przez polską firmę.

• Boeing powołał Rafała Stepnowskiego na stanowisko dyrektora ds. relacji rządowych w Polsce.

Rafał Stepnowski został powołany na stanowisko dyrektora ds. relacji rządowych w Polsce. W nowej roli będzie odpowiedzialny za budowanie relacji i współpracę z polskimi władzami i instytucjami.

• Studium wykonalności polskiej mikrorakiety nośnej opracowane na zlecenie PAK.

Instytut Lotnictwa i Politechnika Warszawska opracowały na zamówienie Polskiej Agencji Kosmicznej studium wykonalności pt. „Polska mikrorakieta nośna – perspektywa”. Dokument jest wartościowym punktem odniesienia dla dyskusji na temat rozwoju w Polsce mikrorakiety nośnej i szeroko rozumianych technologii rakietowych.

• Szef PAK: powinniśmy pomyśleć o wysyłaniu w przyszłości polskich astronautów w kosmos.

Polska powinna pomyśleć o zaangażowaniu się w przyszłości w tzw. Human Spaceflight, czyli wysyłanie własnych astronautów w przestrzeń kosmiczną - ocenił w rozmowie z PAP szef PAK dr hab. Grzegorz Brona. Polak mógłby wziąć udział w misji załogowej po 2025 r.

• O współpracy polsko-indyjskiej w dziedzinie lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury.

W dniach 14 – 16 stycznia 2019 r. wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild przewodniczy polskiej delegacji do Indii. Wiceminister Wild spotkał się z ministrem lotnictwa cywilnego, handlu i przemysłu Republiki Indii Suresh Prabhu. Po spotkaniu delegacje podpisały Memorandum o porozumieniu dotyczące promocji współpracy w dziedzinie lotnictwa cywilnego. Wiceminister uczestniczył także w odbywającym się w Mumbaju Globalnym Szczycie Lotnictwa.

• Ruch lotniczy w Polsce i UE w 2018 roku – coraz więcej zakłóceń.

Ubiegły rok to dla największych lotnisk Polski i Europy okres dużego wzrostu zakłóceń lotów w porównaniu z rokiem 2017.GIVT Index dla Polski za rok 2018 wynosi 16,5 (w 2017 r. było to 10,3) i jest nieco niższy niż wskaźnik dla krajów Unii Europejskiej za ten sam okres, wynoszący 17,4 (w stosunku do 11,4 w 2017 r.). Spośród największych polskich lotnisk najmniej kłopotów z punktualnością miał w minionym roku port lotniczy w Modlinie, a w gronie największych lotnisk Europy najlepszym wynikiem w tym zestawieniu może pochwalić się madryckie Barajas.

• Polska przystąpiła do europejskiego Konsorcjum Space Surveillance and Tracking.

Z końcem 2018 r. Polska stała się pełnoprawnym członkiem europejskiego Konsorcjum SST (Space Surveillance and Tracking - Obserwacja i Śledzenie Obiektów Kosmicznych). Umowa akcesyjna została podpisana 19 grudnia 2018 r. w siedzibie Polskiej Agencji Kosmicznej w Warszawie. Dołączenie do konsorcjum umożliwi krajowym podmiotom udział w przedsięwzięciach finansowanych ze środków Unii Europejskiej, których budżet w bieżącej i przyszłej perspektywie finansowej może wynieść ponad 350 mln euro.

• Rok 2018 rekordowy pod względem zakłóceń w połączeniach lotniczych w Polsce.

Rok 2018 był rekordowy pod względem liczby opóźnionych lotów i odszkodowań należnych pasażerom. W roku 2018 ponad 10 milionów pasażerów na całym świecie doświadczyło zakłóceń połączeń lotniczych, uprawniających do ubiegania się o odszkodowanie, co stanowi nowy rekord. W Polsce liczba ta wyniosła 227 tysięcy. Średnia punktualność dla wszystkich portów lotniczych w Polsce w roku 2018 wyniosła 75%.

• MPiT: polska składka do programu Europejskiej Agencji Kosmicznej większa o 70 proc.

MPiT zwiększyło o 70 proc. składkę do programu GSTP, wsparcia technologicznego Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) - podało w poniedziałek Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Dodano, że dzięki dodatkowym środkom polskie firmy ponownie mogą startować w przetargach tego programu.

• Miniaturyzacja satelitów zmienia oblicze światowego przemysłu kosmicznego.

Za datę wyznaczającą narodziny przemysłu kosmicznego można przyjąć umownie 4 października 1957 r. – dzień wyniesienia w przestrzeń pozaziemską Sputnika 1, pierwszego sztucznego satelity na orbicie Ziemi. Data ta wiąże się jednocześnie z początkiem drugiego etapu w rozwoju badania kosmosu przez człowieka - pierwsza jego faza, którą można określić jako Space 1.0, to czasy przed lotami pojazdów kosmicznych, era wielkich astronomów – Galileusza, Kopernika i Heweliusza.

• Naukowiec: lądowanie sondy na niewidocznej stronie Księżyca to pokaz możliwości Chin.

Lądowanie sondy po niewidocznej z Ziemi stronie Księżyca to wyraźny pokaz możliwości technologii kosmicznych Chin - powiedział PAP geolog planetarny dr Jakub Ciążela. W chiński projekt eksploracji Srebrnego Globu zaangażowani są również Polacy.

• PAK: projekt Krajowego Programu Kosmicznego przekazany do premiera.

Realizację 54 projektów wspierających rozwój krajowego sektora kosmicznego w ciągu 3 lat przewiduje projekt Krajowego Programu Kosmicznego, którego zakładany budżet to 248,5 mln zł. Dokument w tej sprawie przekazano do premiera - podała Polska Agencja Kosmiczna.

• MNiSW: Astronika i Centrum Badań Kosmicznych PAN będą badać księżyce Jowisza.

Dzięki uczestnictwu Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej, nasi naukowcy i inżynierowie będą badać system Jowisza. Udział Astroniki i CBK PAN w misji JUICE to modelowy przykład współpracy nauki i przemysłu.

• Krajowy Program Kosmiczny 2019-2021: 54 projekty wspierające rozwój polskiej branży kosmicznej na 3 lata.

Realizację 54 uzupełniających się projektów wspierających rozwój krajowego sektora kosmicznego w ciągu 3 lat przewiduje projekt Krajowego Programu Kosmicznego na lata 2019-2021 (KPK 2019-2021). Zakładany budżet programu wynosi 248,5 mln zł. Dokument, opracowany przez Polską Agencję Kosmiczną (PAK) w bliskiej współpracy z podmiotami naukowymi i przemysłowymi oraz otoczeniem administracyjnym krajowej branży kosmicznej, uzyskał jednomyślną, pozytywną opinię Rady PAK i został właśnie przekazany do Prezesa Rady Ministrów nadzorującego działalność agencji.

• PW-Sat2 - pierwszy polski satelita, który wykonał zdjęcie Ziemi.

Południowa Szwecja, gęste chmury nad Norwegią, fragment Morza Północnego i Bałtyku – te obszary znalazły się na zdjęciu wykonanym przez studenckiego satelitę PW-Sat2. Wg jego twórców to pierwsze polskie zdjęcie satelitarne Ziemi zarejestrowane przez polskiego sztucznego satelitę.

• W najbliższy poniedziałek odbędzie się Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym.

Organizatorami olimpiady są : Polskie Lobby Przemysłowe im. E. Kwiatkowskiego, Stowarzyszenie Polska w Unii Europejskiej, Naczelna Organizacja Techniczna w Białej Podlaskiej, Podlaska Agencja Consultingowa RECTUS-WOC, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP i portal internetowy www.interwizja.edu.pl.

• Mistrzostwa Świata w Slalomie Motoparalotniowym. Polacy znowu nie zawiedli!

W Egipcie zakończyły się Motoparalotniowe Slalomowe Mistrzostwa Świata. Polska Kadra Narodowa zaliczyła świetny występ – Wojtek Bógdał został Mistrzem Świata w klasie PL1 a Szymon Winkler zdobył srebrny medal. Do tego polska ekipa drużynowo wywalczyła brąz.

• Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej.

Usprawnienie działania i doprecyzowanie zakresu zadań – to główne cele nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej (PAK), którą przyjęła dziś Rada Ministrów. PAK, jako agencja wykonawcza, ma wspierać przemysł kosmiczny, użytkowanie przestrzeni kosmicznej, rozwój technik kosmicznych, w tym inżynierii satelitarnej, a także badania i wykorzystywanie ich wyników do celów użytkowych, gospodarczych, obronnych i bezpieczeństwa państwa.

• Amerykańska sonda InSight wylądowała na Marsie.

W poniedziałek wieczorem polskiego czasu na powierzchni Marsa wylądował bezzałogowy próbnik InSight wysłany przez NASA. Celem misji jest poznanie własności wnętrza Czerwonej Planety. Na pokładzie sondy znajduje się polskie urządzenie.

Maj 23, 2018