NASA i Lockheed Martin zaprezentowały, również podczas transmisji na żywo, samolot X-59 w ramach misji agencji QueSST mającej na celu umożliwienie komercyjnych lotów naddźwiękowych. Byłby to powrót na rynek przewozów pasażerskich nowego "Concorde" ale za to bardziej cichszego i ekonomiczniejszego.
X-59 to najnowszy samolot, który był opracowywany przez Skunk Works, w renomowanym oddziale Lockheed Martin, który przez ostatnie 76 lat stosował unikalne podejście do projektowania i produkcji, co zaowocowało jednymi z najbardziej zaawansowanych samolotów w Stanach Zjednoczonych.
X-59 został zaprezentowany podczas ceremonii zorganizowanej w Palmdale w Kalifornii przez głównego wykonawcę Skunk Works, dzięki czemu publiczność po raz pierwszy mogła zobaczyć samolot w barwach USA. To wszystko było transmitowane na żywo w serwisie streamingowym NASA+ oraz innych mediach społecznościowych.
Together with @LockheedMartin, we've unveiled our new X-59 supersonic plane. The X-59 will fly later this year on the #Quesst mission to test quieter sonic booms.
— NASA (@NASA) January 12, 2024
What we learn could reopen the skies to commercial supersonic air travel: https://t.co/RjK3CGoFWy pic.twitter.com/028hjyUNDU
Pilot X-59 będzie widział niebo przed sobą przez monitor o rozdzielczości 4K, który pokaże złożone, przetworzone komputerowo obrazy za pośrednictwem dwóch kamer zamontowanych nad i pod nosem zaawansowanej informatyki. NASA nazywa ten system XVS – eXternal Vision System. Pilot jednak będzie miał nadal widok na boki i do góry, dzięki zamontowanej tradycyjnej szklanej owiewce. Dodatkowo wyświetlacze zamontowane pod systemem wizyjnym XVS zapewnią pilotowi podgląd na różnorodne systemy tego statku powietrznego i dane o trajektorii.
19 czerwca ubiegłego roku naddźwiękowy odrzutowiec X-59 został przeniesiony z fabryki na linię lotniczą w zakładzie Lockheed Martin w Skunk Works w Palmdale w Kalifornii i jest już praktycznie ukończony. Samolot o wymiarach 30,7 m na 29,5 m napędzany jest pojedynczym silnikiem odrzutowym F414-GE-100 zbudowanym przez General Electric Aviation. NASA X-59 ma osiągnąć prędkość 1,4 Macha, czyli około 1488 km/h, lecąc na wysokości 55 000 stóp (16 764 metrów). Samolot ten ma posłużyć do stworzenia większego, pasażerskiego samolotu naddźwiękowego, który będzie zbudowany dzięki doświadczeniom zdobytym przy testach X-59.
Źródło informacji: NASA, Lockheed Martin, Aviation24.pl