NEOM i Volocopter przeprowadzili pierwszy lot elektrycznej taksówki powietrznej w Arabii Saudyjskiej już w zeszłym roku, dokładnie 21 czerwca. Testy trwały ponad tydzień i były wynikiem 18 miesięcy współpracy między NEOM, Generalną Dyrekcją Lotnictwa Cywilnego i Volocopter. Celem było wdrożenie i rozwijanie ekosystemu mobilności miejskiej (UAM) i testowania w ramach NEOM, który jest obszarem miejskim, budowanym przez Arabię Saudyjską w Tabuk.
Projekt został uruchomiony w 2017 roku przez księcia koronnego Bin Salmana. Miejsce jest położone na północnym krańcu Morza Czerwonego, na wschód od Egiptu przez Zatokę Akaba i na południe od Jordanii. Nazywane jest miastem przyszłości albo nową przyszłością.
Minister Transportu i Usług Logistycznych Arabii Saudyjskiej, Saleh Al Jasser, zainicjował uruchomienie autonomicznej taksówki powietrznej szczególnie w zakresie transportu pielgrzymów do religijnych miejsc kultu. Elektryczna taksówka powietrzna, która jest częścią Narodowej Strategii Transportu i Logistyki oraz Wizji Arabii Saudyjskiej na 2030 rok, ma w obecnej chwili na celu poprawę transportu dla pielgrzymów. Będzie to prawdziwy test dla przyszłych zastosowań UAM: transport leków, towarów, turystów i mieszkańców.
A jak przedstawia się rozwój podobnego transportu w Europie? Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała pierwsze na świecie zasady dotyczące operacji taksówek powietrznych w miastach. Nowe przepisy mają na celu ustanowienie zharmonizowanego zestawu przepisów i zasad na szczeblu UE dla tej nowej mobilności powietrznej osób i ładunków. Producentom w Europie sygnalizowano, że będą gotowi do certyfikacji samolotów VTOL w ciągu najbliższych kilku lat.
Natomiast Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił, że pierwsza taksówka powietrzna może wystartować w Wielkiej Brytanii już w 2026 roku i stać się regularnym widokiem na naszym niebie dwa lata później.
Niemiecka firma Volocopter zapowiadała, że planuje być pierwszą, która rozpocznie komercyjne loty w Europie swoim dwumiejscowym VoloCity na czas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Na razie na zapowiedzach się skończyło ...
Te inicjatywy, a szczególnie ta z Arabii Saudyjskiej, pokazują że taksówki powietrzne są coraz bliżej stania się rzeczywistością w wielu częściach świata. Jednak wprowadzenie taksówek powietrznych na dużą skalę będzie wymagało rozwiązania wielu wyzwań, takich jak bezpieczeństwo, regulacje lotnicze, infrastruktura i akceptacja społeczna.
Źródło informacji: easa.europa.eu, bbc.com, ig.ft.com, transport.ec.europa, neom.com, samaa.tv, voi.id, aviation24.pl