Airbus A380 Emirates o znakach rejestracyjnych A6-EDM został uszkodzony w dolnej części kadłuba po zderzeniu z cysterną z wodą, która miała służyć do uzupełnienia zbiorników w samolocie - informuje strona "On The Wings of Aviation" na portalu społecznościowym X.
Samolot przyleciał na moskiewskie lotnisko Domodiedowo jako lot EK133 i miał odlecieć do Dubaju jako lot EK134, jednak ze względu na znaczne uszkodzenia poszycia kadłuba samolot został uziemiony. Jak widać na zdjęciach zamieszczonych na portalu społecznościowym X, kadłub został rozerwany na długości kilku metrów w okolicach głównego podwozia z zespołem zlokalizowanym pod kadłubem A380.
El Airbus A380 con matrícula A6-EDM de Emirates ha resultado dañado en la parte baja del avión tras impactar con él un camión cisterna de agua cuando iba a recargarlo. El avión había llegado al aeropuerto de Domodedovo de Moscú como EK133 y tenía que haber salido como EK134 de… pic.twitter.com/MJGGo9Z13P
— On The Wings of Aviation (@OnAviation) March 27, 2024
Naprawa tak dużego i drogiego samolotu będzie pewnie kosztować krocie i spowoduje również straty dla przewoźnika związane z uziemieniem A380. Przy okazji należy wspomnieć, że uszkodzenia kadłuba samolotu spowodowane przez pojazdy lotniskowe są dość częste. Analiza przeprowadzona przez Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (Narodowe Laboratorium Lotnicze i Kosmiczne) pokazuje, że zdarza się jeden incydent związany z obsługą naziemną powodujący uszkodzenie samolotu na 5000 lotów. Większość incydentów ma miejsce, gdy samolot jest zaparkowany i gdy nawiązane są interfejsy między samolotem a sprzętem do obsługi naziemnej.
Dla przykładu Raport IATA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego) szacuje, że roczny koszt uszkodzeń naziemnych może podwoić się do prawie 10 miliardów dolarów do 2035 roku, jeśli nie zostaną podjęte działania prewencyjne. Większość uszkodzeń kadłuba samolotu, które występują, gdy samolot jest nieruchomy, jest spowodowana przez zmotoryzowany sprzęt do obsługi naziemnej uderzający w kadłub samolotu.
Źródło informacji: On The Wings of Aviation, aviation24.pl, easa, iata.