Rolls-Royce rozpoczął testy lotnicze najnowszego silnika lotniczego dla rynku lotnictwa biznesowego, Pearl 10X, na dedykowanym latającym stanowisku testowym firmy Boeing 747. Silnik został wybrany przez francuskiego producenta samolotów Dassault do wyłącznego napędu jego najnowszego flagowego samolotu, Falcon 10X.
Rozpoczęcie testów lotniczych to ważny kamień milowy dla programu Pearl 10X i dla Rolls-Royce, ponieważ firma skupia się na rozwoju na rynku lotnictwa biznesowego, jak to zostało przedstawione podczas zeszłorocznego Dnia Rynków Kapitałowych. Pearl 10X jest najnowszym członkiem rodziny najnowocześniejszych silników Pearl i pierwszym silnikiem Rolls-Royce, który kiedykolwiek napędzał odrzutowiec biznesowy Dassault. Wybór Pearl 10X przez francuskiego producenta samolotów do napędu jego nowego topowego produktu jest kolejnym dowodem na pozycję Rolls-Royce jako wiodącego producenta silników w lotnictwie biznesowym.
Z siedzibą w amerykańskim Tucson w Arizonie, piloci i inżynierowie będą testować silnik w nadchodzących miesiącach. Program testów lotniczych obejmie sprawdzenie wydajności i działania silnika przy różnych prędkościach i wysokościach, ponowne odpalenia w locie, testy systemu przeciwoblodzeniowego gondoli i testy drgań wentylatora na różnych wysokościach.
Film z testów silnika nagrał min. AVGeek Tour i opublikował na Youtube:
Dotychczas program rozwoju na ziemi obejmował rygorystyczne testy silnika o ultra-niskiej emisji, który jest kompatybilny z 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF) oraz nowej przekładni dodatkowej, która pozwala na wyższe dodatkowe wykorzystanie mocy. Silnik, który przekroczył swoje docelowe poziomy ciągu już podczas pierwszego testu, będzie najmocniejszym silnikiem lotnictwa biznesowego w portfolio Rolls-Royce.
Program rozwija się szybko i z powodzeniem zgromadził ponad 2300 godzin testów, zarówno na demonstratorze Advance 2, jak i konfiguracji silnika Pearl 10X.
Pearl 10X wykorzystuje rdzeń silnika Advance2, najbardziej wydajny rdzeń dostępny w sektorze lotnictwa biznesowego, i łączy go z wysokowydajnym systemem niskiego ciśnienia, co skutkuje wyższym ciągiem ponad 18 000 lbf. W porównaniu do ostatniej generacji silników Rolls-Royce dla lotnictwa biznesowego, Pearl 10X oferuje o 5% wyższą wydajność, jednocześnie dostarczając wyjątkowo niski poziom hałasu i emisji. Wynikiem jest silnik, który oferuje wiodącą na rynku kombinację mocy i wydajności. Ta kombinacja pozwoli klientom i operatorom na dostęp do części lotnisk z ograniczeniami hałasu i zanieczyszczeń oraz loty na ultra-długie dystanse, jednocześnie będąc w stanie podróżować blisko prędkości dźwięku.
Źródło informacji: Rolls-Royce, redag. aviation24.pl