Wśród nowych kandydatek i kandydatów do zawodu kontrolera ruchu lotniczego aż 26 proc. stanowią panie. Dzięki systemowym zmianom w procesie rekrutacji wprowadzonych w tym roku w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, ten elitarny zawód w przyszłości będzie znacznie bardziej kobiecy. PAŻP stale zaprasza nowe kandydatki i kandydatów do pracy.
Nowa grupa 53 kandydatów do pracy w zawodzie KRL rozpoczęła w ub. tygodniu dwuletnie, wymagające szkolenie. Aż 14 z nich to panie – co daje ponad 26 proc. Dotąd nie było grupy szkoleniowej, w której co czwartym kandydatem byłaby kobietą. Średnia wieku kandydatów rozpoczynających właśnie przygotowanie do zawodu wynosi 25 lat. Większość legitymuje się wykształceniem wyższym – 33 osoby, a 20 jest po maturze. Do ubiegania się o zdobycie licencji KRL wystarczy wykształcenie średnie.
Przez pierwsze pół roku kursanci odbywają szkolenie teoretyczne, w ramach którego przyswajają wiedzę niezbędną na dalszych etapach szkolenia. Podstawowe obszary tematyczne poruszane w tej części przygotowania do zawodu to m. in.: prawo lotnicze, statki powietrzne, zarządzanie ruchem lotniczym, nawigacja, meteorologia a także sprzęt i wyposażenie.
Potem przychodzi czas na szkolenia symulatorowe. To tu ćwiczone są sytuacje, które będą się zdarzać później, już w czasie pracy operacyjnej na stanowiskach i od skutecznego przygotowania w czasie treningów będzie zależała fachowość działań przyszłych kontrolerów. Po trwającej również sześć miesięcy części symulatorowej przychodzi czas na praktyczną część szkolenia do zawodu. Mowa o instruktażu na stanowisku pracy, w miejscu, gdzie w przyszłości, po zdaniu egzaminu państwowego, kontroler ruchu lotniczego będzie pracował na co dzień. To tu, pod ścisłym nadzorem doświadczonego kontrolera- instruktora kandydat uczy się podejmować bardzo precyzyjne decyzje związane z bezpiecznym i efektywnym zarządzaniem polską przestrzenią powietrzną. Ta część szkolenia jest najdłuższa i trwa rok.
W chwili przyjęcia na szkolenie kandydat do zawodu KRL staje się pracownikiem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, co oznacza, że nabywa wszelkie prawa pracownicze, w tym wynagrodzenie. Przez pierwszy rok jest to 6 tys. zł miesięcznie, później, w czasie realizacji części instruktażowej, wynagrodzenie wzrasta do 8 tys. zł. Praktykant może tez liczyć na rozbudowany program benefitów pracowniczych, przewyższający rynkową średnią.
Aby w procesie rekrutacji zakwalifikować się na kurs kontrolera ruchu lotniczego trzeba posiadać zestaw określonych cech, które predestynują kandydatów do uzyskania tego zawodu. Główne z nich to wyobraźnia przestrzenna i umiejętność niestandardowego myślenia, zdolność do podejmowanie szybkich, indywidualnych decyzji, umiejętność pracy w zespole i pod presją czasu, bardzo dobra znajomość języka angielskiego oraz nienaganny stan zdrowia. Obecnie odsetek kobiet kontrolerek pracujących w PAŻP to nieco ponad 21 proc.
Źródło informacji: PAŻP / modyf. Aviation24.pl