fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Francuskie i belgijskie myśliwce przeprowadziły szkolenie lotnicze nad Litwą podczas rozmieszczenia Baltic Air Policing w bazie lotniczej Szawle. Foto: Arnaud Chamberlin / NATO
Francuskie i belgijskie myśliwce przeprowadziły szkolenie lotnicze nad Litwą podczas rozmieszczenia Baltic Air Policing w bazie lotniczej Szawle. Foto: Arnaud Chamberlin / NATO

Samoloty wojskowe z Belgii, Francji i Litwy wykonały misje szkoleniowe nad Litwą 23 stycznia, przeprowadzając loty w zwartym szyku i powietrzne ćwiczenia bojowe, aby zademonstrować swoje możliwości i doskonalić umiejętności latania.

Samolot transportowy C-27 Litewskich Sił Powietrznych wystartował z bazy lotniczej Szawle i przeprowadził misje szkoleniowe z belgijskimi myśliwcami F-16 i francuskimi myśliwcami Mirage 2000. Lot wykorzystano do zwiększenia gotowości załóg samolotów i wykonywania połączonych misji w ramach NATO Baltic Air Policing.

„Zintegrowane i połączone szkolenia rozmieszczonych oddziałów myśliwców NATO są doskonałą okazją dla załóg samolotów sojuszniczych i są korzystne dla kontrolerów statków powietrznych, którzy dbają o to, aby szkolenie było prowadzone bezpiecznie i profesjonalnie” – powiedział komandor lotnictwa Michael Carver, zastępca szefa sztabu ds. operacyjnych w Allied Air Dowództwo w Ramstein w Niemczech.

Belgijskie F-16 dowodzą obecnie natowską misją Baltic Air Policing, a francuskie Mirage 2000 wspomagają tę misję. Obydwa oddziały są tymczasowo rozmieszczone na Litwie, zabezpieczając niebo nad trzema bałtyckimi sojusznikami.

„Belgia była pierwszym członkiem NATO rozmieszczonym w państwach bałtyckich. Dwadzieścia lat później nasza obecność jest jeszcze ważniejsza w świetle bieżących wydarzeń. Jesteśmy dumni, że jesteśmy tutaj jako wiarygodny członek Sojuszu, który może zapewnić bezpieczeństwo i stabilność na Granice NATO” – powiedział komendant Laurant Wuillaume, dowódca oddziału belgijskiego. „Oprócz misji Air Policing możliwość szkoleń z naszymi sojusznikami codziennie zwiększa interoperacyjność i procedury między wszystkimi członkami, co zwiększa przygotowanie do reagowania na wszelkie potencjalne zagrożenia” – dodał.

„Ten typ lotu podkreśla łatwą koordynację zasobów NATO i szczególne umiejętności wymagane do tak precyzyjnego latania” – powiedział podpułkownik Georges, dowódca francuskiego oddziału Mirage 2000 w Szawlach.

Misja Baltic Air Policing jest jednym z przykładów ustaleń NATO dotyczących bezpieczeństwa regionalnego. Od 20 lat sojusznicy wspólnie pracują nad zachowaniem integralności przestrzeni powietrznej nad Estonią, Łotwą i Litwą. W dniu 29 marca 2004 r. pierwszy myśliwiec NATO – belgijski F-16 – wylądował w bazie lotniczej w Szawlach, aby rozpocząć całodobowe dyżury szybkiego reagowania w ramach nowej misji NATO Baltic Air Policing.

Centrum Połączonych Operacji Powietrznych NATO w Uedem w Niemczech było odpowiedzialne za kierowanie misją w ramach NATO Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej (NATINAMDS). Od tego czasu siedemnastu członków Sojuszu na zmianę chroni i zachowuje integralność przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, rozmieszczając oddziały myśliwców w Szawlach, a od 2014 r. także w Ęmari w Estonii. Od marca do listopada 2024 r. samoloty NATO będą wykonywać misję z bazy lotniczej Lielvarde na Łotwie, podczas gdy w bazie lotniczej Ęmari prowadzone są prace remontowe pasa startowego.

Źródło informacji: Biuro Spraw Publicznych Dowództwa Powietrznego Sił Sojuszniczych NATO

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User