Marshall podpisał kontrakt na zaprojektowanie, zbudowanie i zademonstrowanie kontenerowego systemu upraszczającego logistykę i przyspieszającego rozmieszczanie samolotów i personelu dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF). Dotyczy to głównie używanego także przez polskie Siły Powietrzne samolotu transportowego Lockheed Martin Hercules C-130.
Flagowy produkt Marshall tzw. Deployable Operations and Maintenance System (DOMS) umożliwi elastyczną zmianę pozycji i zwiększy dostęp do wspólnego sprzętu pomocniczego dla samolotów, jednocześnie wspierając załogi lotnicze wykonujące szybkie loty.
Marshall zaprojektuje swoje kontenerowe moduły misji DOMS tak, aby wpisywały się w doktrynę Sił Powietrznych USA, czyli Agile Combat Employment. DOMS będą transportowane drogą powietrzną do niestałych „lokalizacji awaryjnych” takich jak małe lotniska na obrzeżach obszaru bitwy, gdzie można je szybko rozładować, przenieść i rozmieścić.
Dostarczony przez Marshalla DOMS ma być przede wszystkim ładowany na i z taktycznego samolotu transportowego Lockheed Martin Hercules C-130. Jest to wymóg projektowy, do którego spełnienia Marshall ma odpowiednie kwalifikacje, biorąc pod uwagę jego doświadczenie w zakresie konserwacji, napraw, remontów i inżynierii na tej platformie lotniczej od 1966 roku.
„DOMS to kontrakt, który pozwoli naszej firmie wykorzystać kluczowe kompetencje Marshall, w tym wielodomenową inżynierię logistyczną oraz szybko wdrażalną infrastrukturę. Pozwoli to na zwiększenie możliwości samolotu Hercules, którego montaż i użytkowanie wspieramy od prawie 60 lat" - powiedział Bob Baxter, Chief Growth Officer w Marshall.
Kontrakt prowadzący do realizacji projektu DOMS został sfinalizowany między Marshall Canada a Laboratorium Badawczym Sił Powietrznych (AFRL) w kwietniu 2024 r., po innowacyjnym i wysoce konkurencyjnym procesie zamówień. Postępowanie rozpoczęto od złożenia białej księgi w kwietniu 2023 r., by następnie przejść do etapu prezentacji w czerwcu 2023 r., koordynowanego przez AFWERX, innowacyjną jednostkę Departamentu Sił Powietrznych.
Projekt będzie prowadzony przez globalny zespół inżynierów Marshalla, a maksymalnie dwa moduły pilotażowe (tzw. proof-of-concept) zostaną zbudowane i przetestowane w nowym zakładzie produkcyjnym Marshall Canada w Moncton w Nowym Brunszwiku. Po dostarczeniu modułów i sprzętu pomocniczego do USAF, Marshall przeprowadzi demonstracje na miejscu, jednocześnie opracowując propozycje dalszej produkcji.
W polskich Siłach Powietrznych służą 4 samoloty Hercules typu C-130E, a w grudniu 2023 roku do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu trafił trzeci z transzy pięciu C-130H Hercules. W marcu tego roku Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że samolot transportowy o numerze taktycznym 1511 rozpoczął pierwsze loty w biało-czerwonych barwach.
Źródło informacji: marshall-landsystems