fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Duński F-16 w starym malowaniu. Zobaczcie jak wygląda obecnie - Na podstawie zdjęcia autora: Steve Lynes from Sandshurst, United Kingdom, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
Duński F-16 w starym malowaniu. Zobaczcie jak wygląda obecnie - Na podstawie zdjęcia autora: Steve Lynes from Sandshurst, United Kingdom, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons

Jak poinformował portal europeanairshows.co.uk oraz Królewskie Duńskie Siły Powietrzne został zaprezentowany następca kultowego myśliwca F-16 E-191, znanego jako “Dannebrog”. Ukazały się pierwsze oficjalne zdjęcia nowego specjalnie pomalowanego F-16. Nowy samolot, oznaczony numerem ogonowym E-006, ma kontynuować dziedzictwo swojego poprzednika, wprowadzając odświeżony i współczesny design.

Przypomnijmy: E-191, był specjalnie pomalowany na 800-lecie flagi Danii - Dannebrog. Od 2019 roku pokazowy poprzednik był symbolem narodowej dumy i wyraźnym elementem pokazów lotniczych w całej Europie. Jednak ze względu na zmienną sytuację bezpieczeństwa w Europie, E-191 został przekierowany na Ukrainę jako część zobowiązania Danii do wspierania swoich sojuszników.

Nowo wprowadzony E-006 ma wypełnić znaczącą rolę pozostawioną przez E-191. Tym razem duński F-16 ma pod kadłubem napis "50 Lat", a na skrzydłach i stateczniku pionowym "Pół Wieku". Widać wyraźnie, że barwy czerwieni są jeszcze żywsze i sprawiają wrażenie trójwymiarowości. Na portalu europeanairshows.co.uk możemy min. przeczytać, że E-006 będzie głównie zaangażowany w misje treningowe i operacyjne, podobnie jak jego poprzednik.

W październiku 2023 roku, Królestwo Danii oficjalnie świętowało przybycie do kraju pierwszych czterech stałych samolotów F-35A Lightning II do bazy lotniczej Skrydstrup w Danii, które zastępują wszystkie F-16. Podczas ceremonii, Lockheed Martin oficjalnie przekazał certyfikat własności duńskich F-35 dla duńskiego Ministerstwa Obrony Narodowej. Flota F-35 Danii ma odgrywać kluczową rolę w zwiększaniu odporności NATO na Bałtyku i wzmacnianiu zdolności sojuszu do odstraszania i obrony przed wszelkimi zagrożeniami we wszystkich domenach.

Źródło informacji: europeanairshows.co.uk, news.lockheedmartin.com, theaviationist.com, aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User