fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Słowackie F-16 w bazie Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych - Źródło zdjęcia: Lockheed Martin
Słowackie F-16 w bazie Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych - Źródło zdjęcia: Lockheed Martin

Pierwszy słowacki samolot F-16 Block 70 przyleciał na szkolenie, ale jeszcze nie na Słowację, a na razie do bazy Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych, która mieści się na terenie Tucson w stanie Arizona. Jest to jednostka szkoleniowa dla pilotów myśliwców F-16 i stanowi jeden z największych skrzydeł ANG w kraju.

162. Skrzydło, zlokalizowane w bazie, zapewnia szkolenie dla partnerów będących w koalicji z Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych i międzynarodowych sojuszników, dlatego Departament Sił Powietrznych wybrał Morris ANGB do przyjęcia do dziewięciu należących do Słowacji samolotów F-16 Block 70. Pierwszy samolot Block 70 przybył tutaj już 13 czerwca.

„W miarę jak słowackie siły powietrzne przygotowują swoje bazy lotnicze do przyjęcia nowo nabytych samolotów F-16 Block 70, ustalono, że najbardziej korzystną lokalizacją do stacjonowania ich pierwszych samolotów jest Morris ANGB” — powiedział płk Thomas Obrochta, dowódca 162. Grupy Operacyjnej. - „Umożliwi to pierwszym słowackim pilotom F-16 przeszkolenie się na własnych samolotach przed dostarczeniem ich do kraju ojczystego”.

Oprócz tej początkowej dostawy słowackich F-16 do Morris ANGB na potrzeby szkolenia, dwa dodatkowe samoloty dotrą na Słowację pod koniec tego lata, aby rozpocząć operacje w kraju. Będą to pierwsze F-16 z możliwościami Block 70 operujące w Europie.

F-16 zastępują przestarzałe myśliwce MiG-29 Fulcrum, które do tej pory służyły na Słowacji.

„Proces wyboru nowych samolotów myśliwskich rozpoczął się w 2015 roku” — powiedział płk Adolf Ulicny, słowacki oficer łącznikowy ds. zagranicznych. - „Samoloty piątej generacji F-16 Block 70 spełniły wszystkie nasze wymagania i całe spektrum naszych zadań”.

F-16 to kompaktowy, wielozadaniowy samolot myśliwski, który sprawdził się w walce powietrznej i atakach powietrze-ziemia. Najnowsza wersja F-16 Block 70 oferuje niezrównane możliwości.

„F-16 Block 70 to najnowsza edycja jednego z najbardziej sprawdzonych w walce myśliwców odrzutowych wszech czasów” — powiedział Obrochta. „Zawiera zaawansowany radar kontroli ognia APG-83 Active Electronically Scanned Array [AESA], wyświetlacz Center Pedestal Display o wysokiej rozdzielczości, który zapewnia pilotom wizualizację taktyczną i pozwala im w pełni wykorzystać dane AESA i zasobnika celowniczego, zaawansowaną integrację broni i wydłużoną żywotność konstrukcji wynoszącą 12 000 godzin — ponad 50 procent więcej niż w przypadku poprzednich samolotów F-16”.

Kadra słowackich pilotów F-16 szkoliła się w Morris ANGB przez ostatnie dwa lata. „Kadra słowackich pilotów F-16 przeszła początkowy kurs podstawowy obejmujący taktykę uderzeń powietrze-powietrze i powietrze-ziemia” — powiedział podpułkownik Matthew Hodges, dowódca eskadry - „Po ukończeniu kursu podstawowego, budowali nalot wymagany do awansu na lidera, a niektórzy nadal doszkalają się do awansu na pilota instruktora, aby móc wrócić na Słowację i rozpocząć własne operacje szkoleniowe na F-16”.

Według Obrochty, 162. Skrzydło zobowiązuje się do zapewnienia najwyższej jakości szkoleń dla międzynarodowego personelu wojskowego, który ma zostać wyposażony w solidne umiejętności pilotażu.

„Szkolenie z Block 70 w 162. Skrzydle umożliwia słowackim pilotom zdobycie biegłości w obsłudze ich samolotów, a jednocześnie integrację z innymi amerykańskimi myśliwcami i samolotami wsparcia” — powiedział Obrochta. - „Ponadto zapewnia pilotom instruktorom 162. zdobycie doświadczenia w Block 70, dzięki czemu są lepiej przygotowani do nauczania przyszłych studentów”.

Modernizacja słowackich sił powietrznych polegająca na zakupie samolotów F-16 Block 70 ma na celu wzmocnienie zdolności obronnych, potencjału i kompetencji Słowacji, wzmocnienie dwustronnych operacji obronnych i zwiększenie interoperacyjności z siłami USA i NATO.

„Do tej pory przeszkolono 11 pilotów do obsługi F-16 Block 70” — ​​powiedział Ulicny. - „Piloci biorący udział w programie szkoleniowym w innych bazach lotniczych w USA będą musieli przybyć do 162. Skrzydła, aby przeszkolić się na najwyższy typ samolotu, F-16 Block 70”.

Niektóre słowackie F-16 Block 70 będą tymczasowo stacjonować w Stanach Zjednoczonych do roku fiskalnego 2026 w 162. Skrzydle, a inne rozpoczną operacje na Słowacji pod koniec tego roku.

„To była przyjemność obserwować, jak rozwijają się w taktyce, zrozumieniu i uświadomieniu sobie, że to oni będą współpracować, aby chronić Słowację” — powiedział Hodges.

Źródło informacji: Lockheed Martin / redag. aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User