fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Pierwszy lot XB-1 Boom - Foto: Boom
Pierwszy lot XB-1 Boom - Foto: Boom

Firma Boom wysłała w swój pierwszy lot prototyp samolotu naddźwiękowego XB-1, który w przyszłości ma posłużyć do budowy pasażerskiego samolotu naddźwiękowego. Samolot ten ma w przyszłości spełniać obowiązujące normy dotyczące dopuszczalnego poziomu hałasu oraz zanieczyszczeń. Można powiedzieć, że będzie to Concorde w "nowszym wydaniu". Jednak jego planowana nazwa to Overture.

Boom ogłosił udany lot XB-1, pierwszego na świecie niezależnie opracowanego samolotu naddźwiękowego, na terenie portu lotniczego i kosmicznego Mojave w Kalifornii. Podobnie jak Overture, naddźwiękowy samolot pasażerski firmy Boom, XB-1 wykorzystuje najnowsze technologie, aby umożliwić efektywny lot naddźwiękowy, w tym kompozyty węglowe, zaawansowaną awionikę, cyfrowo zoptymalizowaną aerodynamikę oraz zaawansowany naddźwiękowy system napędowy.

"Dziś XB-1 wzbił się w powietrze w tej samej przestrzeni powietrznej, w której w 1947 roku Bell X-1 jako pierwszy złamał barierę dźwięku" - powiedział Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom Supersonic. - "Czekałem na ten lot od momentu założenia Boom w 2014 roku i stanowi on dotychczasowy najważniejszy kamień milowy na naszej drodze do wprowadzenia podróży naddźwiękowych dla pasażerów na całym świecie."

Podczas gdy XB-1 był w powietrzu, zespół przeprowadzał wstępną ocenę charakterystyk lotu samolotu, w tym kontrolę prędkości za pomocą samolotu towarzyszącego T-38 oraz ocenę stabilności samolotu w fazie lądowania (przy wysokim kącie natarcia).

XB-1 spełnił wszystkie cele testów, w tym bezpieczne i skuteczne osiągnięcie wysokości 7 120 stóp oraz prędkości do 238 węzłów (273 mph).

Teraz, gdy XB-1 zakończył z sukcesem swój pierwszy lot, zespół będzie systematycznie rozszerzać zakres lotu, aby potwierdzić jego wydajność i właściwości pilotażowe przez i poza prędkością Mach 1. Gdy XB-1 będzie gotowy do swojego pierwszego lotu naddźwiękowego, za sterami będzie znajdować się pilot doświadczalny Tristan "Geppetto" Brandenberg.

Inauguracyjny lot XB-1 odbywa się w czasie, gdy Overture nadal postępuje w kierunku produkcji, z rosnącą globalną siecią dostawców pierwszego szczebla oraz księgą zamówień obejmującą 130 zamówień i wstępnych zamówień od linii lotniczych American Airlines, United Airlines oraz Japan Airlines.

Overture będzie przewozić 64-80 pasażerów z prędkością Mach 1.7, co stanowi około dwukrotnie większą prędkość niż dzisiejsze poddźwiękowe samoloty pasażerskie. Zoptymalizowany pod kątem prędkości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju, Overture został zaprojektowany do działania z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Źródło informacji: Boom, redag. aviation24.pl

No comments

Leave your comment

In reply to Some User

Press F10 to toggle Full Screen editing.