Bell Textron ogłosiła udany lot Bell Autonomous Pod Transport (APT) 70 w ramach wspólnej demonstracji lotów z NASA. Firma Bell została wybrana do udziału w działaniach NASA w zakresie integracji i eksploatacji systemów (SIO) w 2018 r., które obejmują wielokrotne testy w locie, skupiające się na różnych typach bezzałogowych systemów lotniczych (UAS) i ich środowiskach lotu.
Celem demonstracji SIO firmy Bell było zrealizowanie misji Beyond Visual Line-of-Sight (BVLOS) w środowisku miejskim przechodzącym do i z przestrzeni powietrznej klasy B reprezentującej przyszłe loty komercyjne. Wyniki misji zostaną wykorzystane do oceny i demonstracji technologii "Detect and Avoid" (DAA) oraz "Command and Control" (C2) do wykorzystania w przyszłych certyfikowanych operacjach w kontrolowanej i niekontrolowanej przestrzeni powietrznej. Dane zebrane podczas demonstracji zostaną wykorzystane do wsparcia przyszłego rozwoju standardów i wytycznych dotyczących certyfikacji Federalnej Administracji Lotnictwa Cywilnego (FAA).
"Ta udana demonstracja podkreśla ogromny potencjał APT 70 w zakresie realizacji złożonych misji dla przedsiębiorstw i instytucji opieki zdrowotnej" - powiedział Michael Thacker, wiceprezes wykonawczy ds. innowacji i biznesu komercyjnego. - "Dzięki kolegom z zespołu, takim jak NASA, możemy wytyczyć drogę dla przyszłych działań komercyjnych, aby rozwiązać problemy związane z transportem towarów i ładunków, przed którymi stoi obecnie nasz świat".
Model APT 70, wystartował z Floyd Carlson firmy Bell w Fort Worth, przeleciał zaprogramowaną 16-kilometrową trasą wzdłuż rzeki Trinity. Po przygotowaniu w naziemnej stacji kontroli, APT 70 rozpoczął pionowy start. Następnie pojazd obrócił się, aby wykorzystać skrzydła jako główną siłę nośną i zredukować moc silników, aby stać się cichszym niż typowy dron. Pojazd wykonał profil swojej misji na wysokości 150 metrów nad ziemią. Trasa obejmowała skrzyżowanie dróg oraz przejście do i z przestrzeni powietrznej klasy B. Komunikacja pomiędzy stacją naziemną a statkiem powietrznym była utrzymywana poprzez redundantny Datalink. Prototypowy pokładowy system wykrywania i omijania wraz z obserwacją wzrokową zapewnił zdalnemu pilotowi wiedzę na temat ruchu lotniczego w pobliżu oraz zalecanych manewrów lotniczych.
APT 70 jest zintegrowany z wieloczujnikowym systemem wykrywania i unikania kolizji Xwing'a. System Xwing składa się z radarów, systemu ADS-B, systemu wizualnego i przetwarzania pokładowego w celu zapewnienia bezpiecznego lotu samolotu po określonym torze i alarmowania zdalnego pilota w stacji naziemnej. APT 70 zawiera również intuicyjny, zintegrowany wyświetlacz firmy CASA, który zapewnia pilotom świadomość ryzyka związanego z pogodą na poziomie lokalnym oraz alarmy pogodowe oparte na trasie, wydawane przez system powiadamiania o zagrożeniach w aglomeracjach miejskich.
Przewiduje się, że w przyszłości działający APT 70 może zapewnić wydajny, szybki i niezawodny transport ładunków o wadze do 30 kg. Szacuje się, że APT 70 będzie poruszać się trzy razy szybciej niż transport naziemny. Pojazd jest zdolny do autonomicznego lotu, automatycznie pokonuje zaprogramowaną trasę lotu i obsługuje szereg funkcji awaryjnych. Potencjalne zastosowania APT 70 obejmują dostawy medyczne, logistykę zewnętrzną, dostawy morskie, pomoc humanitarną i wiele innych.
Źródło informacji: Textron