Wydrukuj tę stronę
sobota, 04 styczeń 2020 15:04

Czy elektryczny samolot Rolls-Royce pobije kolejny rekord prędkości?

Napisane przez Redakcja
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Ten lot będzie kolejnym krokiem do elektryfikacji lotnictwa. Ten lot będzie kolejnym krokiem do elektryfikacji lotnictwa. Grafika: Rolls Royce PR

Ambicje Rolls-Royce'a, aby zbudować najszybszy na świecie całkowicie elektryczny samolot przynoszą skutek. Producent przedstawił zmodyfikowany samolot na lotnisku Gloucestershire. Jak informuje Rolls-Royce rozpoczną się teraz prace nad integracją przełomowego elektrycznego układu napędowego, aby umożliwić samolotowi lot z rekordową prędkością 480 km/h. Lot ten ma się odbyć późną wiosną 2020 roku.

Samolot jest częścią inicjatywy Rolls-Royce'a o nazwie ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight ) i jest kluczowym elementem strategii Rolls-Royce'a na rzecz walki z zanieczyszczeniem powietrza. W projekcie bierze udział wielu partnerów, w tym YASA, producent silników elektrycznych i sterowników, a także startująca w branży lotniczej firma Electroflight. Połowa finansowania projektu pochodzi z Aerospace Technology Institute (ATI), we współpracy z Departamentem Biznesu, Strategii Energetycznej i Przemysłowej oraz Innovate UK.

Pokazano również samolot testowy ionBird, nazwany na cześć technologii elektrycznej napędzającej samolot. IonBird zostanie wykorzystany do przetestowania układu napędowego, zanim zostanie on w pełni zintegrowany z docelowym samolotem. Planowane testy w ciągu najbliższych kilku miesięcy obejmują uruchomienie układu napędowego do pełnej mocy, a także kluczowe kontrole zdatności do lotu.

ACCEL będzie dysponował najbardziej energooszczędnym zestawem akumulatorów, jaki kiedykolwiek zamontowano w samolocie, zapewniając wystarczającą ilość energii do zasilania 250 domów lub przelotu 200 mil (Londyn-Paryż) na jednym ładowaniu. Jego 6000 cel jest tak upakowanych, aby zminimalizować wagę i zmaksymalizować ochronę termiczną. Zaawansowany system chłodzenia zapewnia optymalną wydajność poprzez bezpośrednie chłodzenie ogniw podczas rekordowych przebiegów dużej mocy.

samolot elektryczny rolls royce

samolot elektryczny rolls royce

Śmigło napędzane jest trzema silnikami elektrycznymi osiowymi sumując ich moc. Śmigła obracają się z dużo niższą prędkością obrotową, aby zapewnić bardziej stabilny i znacznie cichszy lot. Łącznie będą one dostarczać ponad 500 koni mechanicznych dla rekordowego lotu. Nawet podczas bicia rekordu prędkości całkowicie elektryczny układ napędowy zapewni moc przy 90% wydajności energetycznej i oczywiście zerowej emisji. (Dla porównania, samochód wyścigowy Formuły 1 osiąga prawie 50% efektywności energetycznej).

Projekt ACCEL to tylko jeden ze sposobów, w jaki Rolls-Royce rozwija ekoprojekty w celu likwidacji śladu węglowego w atmosferze. Obejmuje to partnerstwo z Airbusem w projekcie demonstracyjnym technologii E-Fan X, który jest ważnym krokiem naprzód w kierunku hybrydowych elektrycznych samolotów pasażerskich. „Współpracujemy również z Widerøe, największą regionalną linią lotniczą w Skandynawii, nad wspólnym programem badawczym dotyczącym lotnictwa o zerowej emisji. Program wpisuje się w ambicję linii lotniczych polegającą na zastąpieniu i zelektryfikowaniu regionalnej floty ponad 30 samolotów do 2030 r.” – informował jeszcze w grudniu Rolls-Royce.

Źródło informacji i zdjęć: Rolls Royce PR

Czytany 1873 razy

Artykuły powiązane

1 komentarz