Zaprezentowano w nim zestaw najważniejszych propozycji, mających pozwolić na przeprowadzenie i efektywne koordynowanie procesu modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym w ramach procesu wdrożenia Programu SESAR w najbliższych latach (co najmniej do 2027 roku).
Partnerstwo podmiotów reprezentujących najważniejsze gałęzie branży ma przynieść korzyści dla całej europejskiej sieci lotniczej. Powstałe konsorcjum ma łączyć wiedzę i doświadczenie europejskich przewoźników, dostawców służb żeglugi powietrznej i portów lotniczych, a także instytucji zarządzającej ruchem lotniczym w Europie – EUROCONTROL NM, która będzie koordynować realizację wspólnych działań.
Partnerzy zdefiniowali najważniejsze zasady współpracy:
- ścisła współpraca cywilno-wojskowa;
- rozszerzenie działań poza granice UE celem wsparcia interesariuszy w całej europejskiej sieci;
- elastyczne podejście z uwzględnieniem optymalizacji osiągów indywidualnej operacji, wygody pasażera i potrzeb operacyjnych całej europejskiej sieci lotniczej;
- ukierunkowanie działań w zakresie ATM na spełnienie założeń Nowego Zielonego Ładu;
- zapewnienie najwyższego poziomu zaangażowania wszystkich interesariuszy poprzez efektywne mechanizmy konsultacyjne;
- koordynacja wszystkich głównych inicjatyw wdrożeniowych i infrastrukturalnych, wymagających synchronizacji na poziomie ogólnoeuropejskim;
- większe uzależnienie cyklu rozwoju innowacji od rzeczywistych potrzeb operacyjnych ATM;
- dążenie do defragmentacji i koordynacja prowadzonych inwestycji poprzez wydajniejsze zarządzanie programami;
- zacieśnienie współpracy z SESAR Joint Undertaking.
Partnerstwo podmiotów reprezentujących najważniejsze gałęzie branży ma przynieść korzyści dla całej europejskiej sieci lotniczej. Powstałe konsorcjum ma łączyć wiedzę i doświadczenie europejskich przewoźników, dostawców służb żeglugi powietrznej i portów lotniczych, a także instytucji zarządzającej ruchem lotniczym w Europie – EUROCONTROL NM, które będzie koordynować realizację wspólnych projektów wdrożeniowych, wpisujących się w Program SESAR.
Europejscy dostawcy służb żeglugi powietrznej są w pełni zaangażowani w realizację założeń koncepcji Digital European Sky, a ścisła współpraca podmiotów reprezentujących różne gałęzie lotnictwa jest najlepszym sposobem na ich osiągnięcie. Decyzyjność, zaangażowanie i holistyczne podejście interesariuszy we wszystkich fazach rozwoju branży ATM jest kluczowe dla osiągnięcia założeń koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej”. - Janusz Janiszewski, Prezes PAŻP i reprezentant sojuszu agencji ANSP
”Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na europejski system zarządzania ruchem lotniczym. Jedynym sposobem na jego odbudowę jest ścisła współpraca podmiotów lotniczych. Partnerstwo operacyjnych interesariuszy i EUROCONTROL Network Manager nabiera tym samym ogromnego znaczenia. Alians partnerów o tak wszechstronnej wiedzy i doświadczeniu operacyjnym jest w stanie wspólnie zrealizować plany i wdrożyć efektywną, wydajną ekonomicznie i uwzględniającą kwestie środowiskowe infrastrukturę ATM w Europie.”- Eamonn Brennan Dyrektor Generalny EUROCONTROL
“Od początku obecności w programie SESAR, Grupa A4– działająca na rzecz linii lotniczych – wraz ze swymi interesariuszami operacyjnymi angażowało się w pełni i wspierało modernizację infrastruktury europejskiej sieci ATM. Kryzys wywołany koronawirusem oraz oczekiwania, by lotnictwo było bardziej przyjazne środowisku, podkreślają konieczność stworzenia w pełni skalowalnego, odpornego i efektywnego środowiska ATM. Odczuwamy tym samym coraz bardziej pilną potrzebę wdrożenia koncepcji cyfrowego europejskiego nieba – Digital European Sky. Partnerstwo, pozwalające mówić jednym głosem wszystkim operacyjnym interesariuszom, jest jedynym sposobem, abyśmy mogli wspólnie i efektywnie stawić czoła wyzwaniom i opracować odpowiednie, innowacyjne rozwiązania. Dążymy do tego, by dzięki wspólnym działaniom przekazać klientom najefektywniejszy system transportu lotniczego na jaki zasługują.”- Alain Hervé Bernard, Dyrektor Operacyjny Air France, przedstawiciel zrzeszenia przewoźników lotniczych.
“Dla ACI bycie częścią i pełne zaangażowanie we wdrożenie założeń programu SESAR jest koniecznością. Dążymy do realizacji naszego planu i bliższej integracji pomiędzy operacjami lotniskowymi i systemami zarządzania ruchem lotniczym. Współpraca ta pozostaje kluczowa dla zapewnienia bardziej przyjaznego dla środowiska, zorientowanego na pasażera i zarazem efektywnego systemu transportu lotniczego. W związku z tym, że kryzys COVID-19 jedynie wzmacnia te imperatywy, jesteśmy zaszczyceni, że możemy być częścią tego nowego partnerstwa razem z EUROCONTROL NM. Cieszymy się, że możemy korzystać z programu SESAR, dzięki czemu podniesiemy się po kryzysie i będziemy silniejsi. - Olivier Jankovec Dyrektor Generalny ACI EUROPE.
Źródło informacji: PAŻP