W czerwcu nowy wariant H145 uzyskał certyfikat Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej i jest już gotowy do wypełniania różnorodnych misji.
„Dziękujemy Norwegian Air Ambulance Foundation za zaufanie do naszych śmigłowców, a zwłaszcza rodziny maszyn H145. Cieszymy się, że nowa wersja H145 rozpoczyna obecność na rynku od akcji ratujących życie ”- powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Nasze zespoły intensywnie pracowały, aby jak najszybciej wprowadzić ten ulepszony śmigłowiec wielozadaniowy na rynek”.
„Jesteśmy dumni z bycia pierwszym użytkownikiem pięciołopatowego H145”, stwierdził Hans Morten Lossius, sekretarz generalny NASF. „Zwiększony udźwig użyteczny i płynniejszy lot sprawiają, że nowy H145 jest idealną maszyną dla śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego (HEMS) w Norwegii i całej społeczności lotniczego pogotowia ratunkowego”.
NASF, założona przez norweskiego lekarza Jensa Moe w 1978 roku, jest firmą matką i właścicielem Norwegian Air Ambulance. To ona uruchomiła służbę HEMS w Norwegii, otwierając pierwszą bazę w pobliżu Oslo, skąd działała załoga wynajętego z Niemiec śmigłowca BO105. Obecnie Norwegian Air Ambulance operuje z wszystkich 13 baz HEMS w Norwegii i wszystkich 4 baz w Danii. Korzysta ze śmigłowców H135 i H145 wyposażonych wyłącznie w awionikę Helionix. Najnowszy śmigłowiec ma wspierać ważne prace badawczo-rozwojowe Fundacji, mające na celu ulepszenie operacji HEMS.
Nowa wersja lekkiego dwusilnikowego śmigłowca H145 firmy Airbus została pokazana na wystawie Heli-Expo 2019 w Atlancie. Poinformowano wówczas, że pierwszymi klientami będą służby cywilne i porządkowe. Obecnie trwa przegląd certyfikacji przez Federalną Administrację Lotniczą (FFA) - wydanie certyfikatu spodziewane jest wkrótce. W 2021 roku nastąpi z kolei certyfikacja wojskowej wersji pięciołopatowego H145. Śmigłowiec H145 został opracowany wspólnie z Kawasaki Heavy Industries. Japoński partner kooperacyjny dostarczy pierwszy zmontowany przez siebie pięciołopatowy H145 na początku 2021 roku.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy układ sterowania silnikiem (FADEC) oraz pakiet awioniki cyfrowej Helionix. Jego atutem jest znakomity 4-osiowy autopilot, zwiększający bezpieczeństwo i redukujący obciążenie pilota pracą. H145 jest najcichszym wiropłatem w swojej klasie.
Źródło informacji: Airbus