Chris Cholerton, prezes Rolls-Royce Civil Aerospace, powiedział: „Dzisiejszy dzień jest ważnym punktem zwrotnym w naszej drodze do bardziej zrównoważonej przyszłości dla przemysłu lotniczego. Testbed 80 przetestuje nie tylko silniki, takie jak Trent XWB - najbardziej wydajny silnik lotniczy na świecie w eksploatacji - ale także silniki i układy napędowe przyszłości, dzięki którym zrobimy kolejny krok w kierunku dekarbonizacji. To wspaniale, że pierwszy test silnika zakończył się sukcesem i nie możemy się doczekać oficjalnego otwarcia obiektu w nadchodzących miesiącach ”.
Stanowisko testowe 80 zostało zaprojektowane do testowania szeregu dzisiejszych silników, w tym Trent XWB i Trent 1000, ale będzie miało możliwość przetestowania demonstratora UltraFan®, naszego planu następnej generacji jeszcze wydajniejszych silników, a także hybrydowe lub całkowicie elektryczne systemy lotu przyszłości. Wszechstronność stanowiska testowego oznacza, że jest w stanie pomieścić silniki wszystkich rozmiarów o takim ciągu aby zapewnić moc do startu Boeinga 747 z jednym (ogromnym) silnikiem.
„W ramach naszej strategii dekarbonizacji zobowiązujemy się również do promowania zwiększania skali zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), które już teraz mogą być wykorzystywane jako paliwo „drop-in” w naszych istniejących silnikach. Aby wesprzeć to zobowiązanie, Testbed 80 jest wyposażony w 140 000-litrowy zbiornik paliwa (taką ilością paliwa można by zatankować samochód prawie 3 000 razy) na różne rodzaje paliwa, w tym zrównoważone paliwo lotnicze.” – możemy przeczytać w komunikacie prasowym koncernu. – „Systemy danych w Testbed 80 są bardziej wydajne i złożone niż jakiekolwiek z naszych istniejących stanowisk testowych, dostarczając dane w najszybszym czasie bezpośrednio do bezpiecznej pamięci masowej, połączonej po raz pierwszy z naszymi modelami analitycznymi i inżynierami. Możemy zbierać dane z ponad 10 000 różnych parametrów silnika, używając skomplikowanej sieci czujników, które wykrywają nawet najmniejsze wibracje z prędkością do 200 000 próbek na sekundę. Dane pomagają nam lepiej zrozumieć nasze silniki, monitorując, jak każdy komponent zachowuje się w różnych warunkach, a co za tym idzie, dostarczając kluczowych informacji, które pomogą nam w przyszłych ulepszeniach silników pod kątem dostępności i wydajności. Stanowisko testowe jest również domem dla potężnego urządzenia rentgenowskiego, które jest w stanie przechwycić 30 obrazów na sekundę i przesłać je bezpośrednio do bezpiecznej chmury, gdzie inżynierowie na całym świecie mogą je analizować wraz z 10000 innych parametrów danych, które możemy zmierzyć. Jesteśmy jedynym producentem silników na świecie, który prześwietla nasze silniki podczas pracy. Ten wyjątkowy test pozwala nam sprawdzać silniki do najdrobniejszych poziomów szczegółowości i uzyskiwać precyzyjne poziomy danych.”
Część rozwoju nowej technologii dla Testbed 80, szczególnie dla UltraFan, była wspierana przez projekt PACE firmy ATI.
Źródło informacji: Rolls-Royce