Samolot jest częścią inicjatywy Rolls-Royce'a zwanej ACCEL, skrótem od "Accelerating the Electrification of Flight". Zespół projektowy ACCEL składa się z kluczowych partnerów YASA, producenta silników elektrycznych i sterowników oraz firmy Electroflight działającej w branży lotniczej. Zespół pracuje nad rozwojem technologii, przestrzegając przy tym wytycznych rządu brytyjskiego dotyczących dystansu społecznego i innych wytycznych zdrowotnych, a systemy zostaną wkrótce włączone do naszego samolotu "Spirit of Innovation". W lotnictwie istnieje długa historia takie sposobu testowania systemów napędowych przed lotem, ale w tym przypadku nazwaliśmy testowy płatowiec "ionBird", od bezemisyjnego źródła energii napędzającego samolot.
Brytyjski minister biznesu i przemysłu Nadhim Zahawi powiedział: "Od pociągów po samoloty, nasz transport przyszłości będzie napędzany czystymi, elektrycznymi źródłami energii - firmy takie jak Rolls-Royce opracowują technologię, która pomoże nam zrealizować nasze ambicje. Zakończenie testów naziemnych dla wspieranego przez rząd projektu ACCEL to nie tylko krok w stronę ekscytującej, światowej próby bicia rekordu, ale także skok w kierunku rozwoju w pełni elektrycznych i hybrydowych samolotów, które pewnego dnia mogłyby przewieźć dużą liczbę pasażerów na całym świecie".
Testy polegały na: prowadzeniu śmigła na pełnych obrotach (około 2400 obr/min) przy użyciu najbardziej wydajnego akumulatora, jaki kiedykolwiek został zamontowany do napędu samolotu. Przy pełnej mocy w fazie testów w locie, system będzie napędzał samolot do ponad 300mph, ustanawiając nowy rekord prędkości w locie z napędem elektrycznym. Ponad 6 tysięcy ogniw jest zapakowanych w akumulator dla maksymalnego bezpieczeństwa, minimalnej wagi i pełnej ochrony termicznej.
„Od stycznia nasi inżynierowie i piloci testowi spędzili wiele godzin na optymalizacji systemu i opracowywaniu procedur operacyjnych dla lotów z napędem elektrycznym.” – informuje Rolls-Royce.
Pierwszy lot planowany jest jeszcze w tym roku, a na początku przyszłego roku zamierzamy pobić obecny rekord świata w lotach całkowicie elektrycznych. Połowa środków finansowych na ten projekt pochodzi z Aerospace Technology Institute (ATI) we współpracy z Department for Business, Energy & Industrial Strategy oraz Innovate UK.
Projekt ACCEL jest kamieniem milowym dla Rolls-Royce'a w drodze do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku. Jest to pierwszy projekt Rolls-Royce'a, w którym zastosowano kompensację, dzięki czemu cały program jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.
Źródło informacji: Rolls-Royce