Testy te będą miały na celu potwierdzenie, że takie paliwo w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy parametrów środowiskowych silników turbin gazowych.
Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) wykorzystywane w testach zostało wyprodukowane przez firmę World Energy, specjalizującą się w paliwach niskoemisyjnych, z siedzibą w Paramount w Kalifornii, pochodzącą z Shell Aviation i dostarczoną przez SkyNRG. To paliwo ma potencjał do znacznego zmniejszenia emisji netto CO2 w cyklu życia o ponad 75% w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych, z możliwością dalszej redukcji w nadchodzących latach.
„Testy te mają na celu wykazanie, że nasze obecne silniki mogą pracować ze 100% SAF jako pełna opcja "drop-in", kładąc tym samym podwaliny pod przesuwanie takich paliw w kierunku certyfikacji. Obecnie, SAF jest certyfikowany dla mieszanek do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych i może być stosowany we wszystkich obecnych silnikach Rolls-Royce'a.
Począwszy od nadchodzących tygodni w Derby w Wielkiej Brytanii, testy naziemne będą obejmować silnik Trent, który zawiera również technologię "lean-burn" ALECSys (Advanced Low Emissions Combustion System).
ALECSys jest częścią programu demonstracyjnego silników UltraFan® nowej generacji, który oferuje 25% oszczędności paliwa w stosunku do pierwszej generacji silników Trent.
Paul Stein, dyrektor ds. technologii Rolls-Royce'a, powiedział: - "Lotnictwo to ogromna siła na rzecz dobra, utrzymująca kontakty na świecie, ale musimy to robić w sposób zrównoważony". Testy te mają na celu wykazanie, że jesteśmy w stanie zapewnić rzeczywistą redukcję emisji. Jeśli uda się zwiększyć produkcję SAF - a lotnictwo potrzebuje 500 milionów ton rocznie do 2050 r. - możemy wnieść ogromny wkład w rozwój naszej planety".
Oprócz dostarczania SAF przez SkyNRG, Shell Aviation dostarcza Rolls-Royce'owi środki smarne AeroShell dla programu testów silników ALECSys.
Program ALECSys jest wspierany przez Unię Europejską za pośrednictwem Clean Sky, a w Wielkiej Brytanii przez Aerospace Technology Institute and Innovate UK; program testów 100% SAF jest dodatkowo wspierany przez ATI, iUK oraz Gulf Aviation.
Źródło informacji: Rolls-Royce