Od początku 2020 r. zgłoszono 44 przypadki COVID-19, w których transmisja uważana jest za związaną z podróżą lotniczą (w tym przypadki potwierdzone, prawdopodobne i potencjalne). W tym samym okresie podróżowało około 1,2 mld pasażerów.
"Ryzyko, że pasażer zarazi się COVID-19 podczas pobytu na pokładzie wydaje się bardzo niskie. Zaledwie 44 zidentyfikowanych potencjalnych przypadków transmisji związanej z lotem wśród 1,2 mld podróżnych, to jest jeden przypadek na każde 27 mln podróżnych. Zdajemy sobie sprawę, że może to być niedoceniane, ale nawet gdyby 90% przypadków nie zostało zgłoszonych, to byłby to jeden przypadek na każde 2,7 miliona podróżnych. Uważamy, że te liczby są niezwykle uspokajające. Co więcej, zdecydowana większość opublikowanych przypadków miała miejsce, zanim rozpowszechniło się zakrywanie twarzy" - powiedział dr David Powell, doradca medyczny IATA.
Nowy pogląd na to, dlaczego liczby te są tak niskie, wynika ze wspólnej publikacji przez Airbusa, Boeinga i Embraera oddzielnych badań. Chociaż metodologie różniły się nieznacznie, każda szczegółowa symulacja potwierdziła, że systemy przepływu powietrza w samolocie kontrolują ruch cząstek w kabinie, ograniczając rozprzestrzenianie się wirusów. Dane z przeprowadzonych symulacji dały podobne wyniki:
- Układy przepływu powietrza w samolocie, filtry HEPA (High Efficiency Particulate Air), naturalna bariera oparcia fotela, przepływ powietrza w dół oraz wysoki stopień wymiany powietrza skutecznie zmniejszają ryzyko przenoszenia chorób na pokładzie samolotu w normalnych warunkach.
- Dodatkowo noszenie masek w warunkach pandemii stanowi dodatkową i znaczącą warstwę ochrony, która sprawia, że siedzenie w bliskiej odległości w kabinie samolotu jest bezpieczniejsze niż w większości innych środowisk wewnętrznych.
Noszenie masek na pokładzie zostało zalecone przez IATA w czerwcu i jest wspólnym wymogiem dla większości linii lotniczych od czasu późniejszej publikacji i wdrożenia wytycznych dotyczących lotnictwa cywilnego przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Wytyczne te dodają wiele stopni ochrony do systemów przepływu powietrza, które już teraz zapewniają bezpieczne środowisko kabinowe o bardzo niskim ryzyku przenoszenia chorób na pokładach samolotów.
Źródło informacji: IATA