Wydrukuj tę stronę
niedziela, 13 październik 2019 15:11

Odsłonięcie tablicy poświęconej Lechowi Molewskiemu.

Napisane przez Aeroklub Poznański
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Tablica poświęcona Lechowi Molewskiemu na skwerze jego imienia Tablica poświęcona Lechowi Molewskiemu na skwerze jego imienia Foto: Aeroklub Poznański

W dniu 6 października 2019 roku na skwerze przy ul. Michała Wołodyjowskiego na poznańskim Junikowie miała miejsce szczególna uroczystość, odsłonięcie tablicy poświęconej patronowi skweru Lechowi Molewskiemu - pilotowi i członkowi Aeroklubu Poznańskiego, trenerowi i instruktorowi rzeszy lotniarzy i motolotniarzy. Wśród zgromadzonych gości znalazła się najbliższa rodzina Lecha Molewskiego, przedstawiciele Rady Osiedla oraz członkowie Aeroklubu Poznańskiego.

Z inicjatywą nazwania skweru imieniem Lecha Molewskiego wystąpiła Rada Osiedla Junikowo. W dniu 9 lipca 2019 r. Rada Miasta Poznania przychyliła się do wniosku i podjęła stosowną uchwałę.

Sylwetka i działalność lotnicza, zmarłego w roku 2005 w wypadku lotniczym, Lecha Molewskiego jest w Aeroklubie Poznańskim dobrze znana. Mniej znana jest jego działalność społeczna na terenie osiedla Junikowo gdzie mieszkał. Pracował jako nauczyciel wychowania fizycznego w Zespole Szkół Budowlano-Drzewnych i XXVIII LO w Poznaniu. Udzielał się społecznie jako radny Rady Osiedla. Przy ulicy Bełchatowskiej samodzielnie zbudował ogólnodostępne boisko do piłki nożnej. Czynnie propagował sport wśród dzieci i młodzieży.

Skwer imienia Lecha Molewskiego to kolejne miejsce na mapie Poznania związane z pilotami Aeroklubu Poznańskiego. Ulice w Poznaniu posiadają już pilotki Wanda Modlibowska, Ewa Korczyńska i Janina Lewandowska.

Lech Molewski urodził się 27 października 1954r. Członkiem Aeroklubu Poznańskiego został w roku 1970, w wieku 16 lat. Ukończył podstawowy kurs szybowcowy, a następnie spadochronowy. Studia AWF rozpoczęte w Poznaniu zakończył na AWF we Wrocławiu. W roku 1976 powstała tam jedyna w Polsce specjalizacja lotniowa. Pierwsi absolwenci ukończyli ją w 1980 roku otrzymując dyplomy trenerskie.

24 stycznia 1977r. założył sekcję lotniową Aeroklubu Poznańskiego przemianowaną 14.I.1994r. na ULM (Ultra Light Machines) i 24.I.2004r. na mikrolotową. Niemal wszyscy poznańscy piloci motolotniowi byli uczniami Lecha i członkami sekcji, której przez wiele lat był przewodniczącym, stąd skrót ULM był często żartobliwie rozszyfrowywany jako Uczniowie Lecha Molewskiego.

Z inicjatywy Lecha sekcja mikrolotowa organizowała liczne zawody i rajdy ULM: Zlot Polski Zachodniej ULM (1987r.), Motolotniowe Mistrzostwa Wielkopolski (od 1988r.), Poznańskie Zawody Motolotniowe (od 1990r.), Trójbój Motolotniowy (od 1994r.), Motolotniowy Puchar Bałtyku (od 1995r.), Rajd ULM Dziennikarzy i Pilotów Szlakiem Piastowskim (od 1995r.). W latach 1992 i 1994, sekcja była organizatorem Międzynarodowych Motolotniowych Mistrzostw Polski, a w 1994 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza FAI powierzyła Aeroklubowi Poznańskiemu organizację na lotnisku w Kobylnicy V Mikrolotowych Mistrzostw Świata. W dowód uznania za ich doskonałe zorganizowanie i przeprowadzenie Aeroklub Poznański został wyróżniony dyplomem FAI. Zdaniem ekip międzynarodowych były to najlepiej zorganizowane i przeprowadzone do tej pory mistrzostwa.

Lechu zwyciężał w pierwszych edycjach wielu rajdów i zawodów, m.in.: I Memoriał Krzysztofa Kosiora (14–16.V.1993r. Szamocin), I Trójbój Motolotniowy (9–12.IX.1993r. Głuchowo), I Motolotniowy Puchar Bałtyku (7–9.VII.1995r. Bagicz), I Motolotniowy Rajd Dziennikarzy i Pilotów Szlakiem Piastowskim (29.IX.–1.X.1995r.).

Brał udział w Motolotniowych Mistrzostwach Polski, począwszy od ich pierwszej edycji (16–19.V.1990r. Szamocin). Trzykrotnie w parze z Michałem Lecińskim i Zbigniewem Bańkowskim zdobywał tytuł Mikrolotowego Mistrza Polski w klasie WTS (III MMP 22–26.VI.1992r. Kobylnica, V MMP 22–26.VI.1994r. Kobylnica, VII MMP 23–27.VI.1996r. Łososina Dolna), raz tytuł Wicemistrza (IV MMP 21-27.VI.1993r. Toruń).

Brał udział w Mikrolotowych Mistrzostwach Europy (1–8.IX.1991r., Baji, Węgry, 17 miejsce) i IV Mikrolotowych Mistrzostwach Europy (21–29.VIII.1993r., Hodkovice, Czechy, 6 miejsce w klasie WTS z M.Lecińskim).
Startował w IV Mikrolotowych Mistrzostwach Świata (6–13.IX.1992r., Matilla-Valladolid, Hiszpania, klasa WTS z M.Lecińskim), V Mikrolotowych Mistrzostwach Świata (20–27.VIII.1994r., Kobylnica), VI Mikrolotowych Mistrzostwach Świata (2–10.VIII.1996r., Cato Ridge, RPA, klasa WTS, wycofanie w wyniku awarii, 22 miejsce z M.Nowaczyńskim) i IX Mikrolotowych Mistrzostwach Świata (23-31.VIII.2003r., Long Marston, Wielka Brytania, klasa WL-1, 14 miejsce).
Zapewnił dla Polski zespołowe Mistrzostwo Świata w 1994 roku wspólnie z Henrykiem Orwatem i Michałem Lecińskim.
Odniósł 9-krotnie zwycięstwo indywidualne w Ogólnopolskim Rankingu Motolotniowym, począwszy od pierwszej edycji w 1990r.
W dniach 29.IV-27.V.1995r. wykonał loty, w których uzyskał kolejno brązowe, srebrne i złote Colibri.

Ustanowił następujące rekordy Polski:
26.VII.1995r. - R1-WTS - wysokości absolutnej (4670m, z B.Dzieciaszkiem) - pierwszy oficjalny mikrolotowy rekord Polski
16.VIII.1995r. - R1-WSC - czas na wysokości 3000m (12min. 27sek.)
6/23.VIII.1995r. - R1-WTS - czas na 3000m wysokości (17min. 10sek. poprawione na 16min. 19sek., z A. Słupińską) - lepszy od aktualnego rekordu świata ustawionego przez załogę brytyjską w 1993r. (17min. 2sek.)
11.X.1995r. - R1-WSC - wysokości absolutnej (6297m)
Ostatni swój rekord ustanowił 8.I.2005r. - R1-WL-2 - wysokości absolutnej (5027m, z D.Kandulskim)

Wykonywał loty, które były jedyne, niepowtarzalne, pierwsze, unikalne. 13.VII.1995r. z pilotowanej przez niego motolotni wykonano pierwszy w Polsce skok z motolotni do morza (Bagicz). 17.VII.1999r. wykonał lot nad Tatrami na wysokości 5550m (Łososina Dolna).
W dniach 17-29.VII.2003r. wraz z Andrzejem Odyjasem wykonał lot na motolotni dookoła Polski (2700km)
Dla upamiętnienia pobytu Jana Pawła II w Poznaniu w dniu 25. rocznicy pontyfikatu wraz grupą 25 wielkopolskich pilotów ULM i motolotniarzy 16.X.2003r. wykonał grupowy lot nad poznańską katedrą.

Lechu był instruktorem lotniowym (I Kurs Instruktorów Lotniarstwa, Jeżów Sudecki, IV.1979r.) i motolotniowym (I Kurs Instruktorów Motolotniowych, 7–10.IV.1988, Katowice).
Był trenerem polskiej kadry motolotniowej (1993r.) oraz trenerem polskiej reprezentacji (V MMŚ Kobylnica 1994r.).
Wyszkolił ponad 150 uczniów, w powietrzu spędził 6100 godz.
W obecnej kadencji władz Aeroklubu Poznańskiego był członkiem Komisji Rewizyjnej.
W 1989r., w 70-tą rocznicę powstania Aeroklubu Polskiego, Lech Molewski został uhonorowany Odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego.

Pracował jako nauczyciel wychowania fizycznego w Zespole Szkół Budowlano-Drzewnych i XXVIII LO w Poznaniu. Był wspaniałym pilotem i nieszablonowym człowiekiem - otwartym i szczerym, zawsze pełnym humoru i woli walki. Zginął śmiercią lotnika 21 maja 2005r. Pozostawił żonę i dwójkę dzieci.

Autor: Krzysztof Maciejewski / Aeroklub Poznański

Czytany 1128 razy

Artykuły powiązane