poniedziałek, 26 listopad 2018 10:59

Z kart historii IWŚ: Nalot sterowców Hochseeflotte na wyspy brytyjskie w nocy z 12 na 15 września 1915 roku.

Napisane przez Włodzimierz Delekta
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Eksplozja jednego z niemieckich sterowców (prawdopodobnie po ataku nocnego myśliwca). Źródło . Archiwum admiralicji brytyjskiej sg. Pg-616317/NID. Kopia w zbiorach własnych. Eksplozja jednego z niemieckich sterowców (prawdopodobnie po ataku nocnego myśliwca). Źródło . Archiwum admiralicji brytyjskiej sg. Pg-616317/NID. Kopia w zbiorach własnych.

Kolejny nalot niemieckich okrętów powietrznych na Londyn zaplanowano na noc z 12 na 13 września 1915 roku. Zamiast „L 12”, który, ciężko uszkodzony w czasie poprzedniego nalotu i doholowany do bazy Hochseeflotte w Ostende, spłonął w czasie prac rozbiórkowych przy nabrzeżu tamtejszej stoczni Cockerilla, dowództwo IV Grupy Rozpoznawczej otrzymało nowy sterowiec-„LZ 77”. Miał on, wraz ze znanymi nam już z poprzedniej akcji „Zeppelinami” „L 10”, „L 11” i „L 13”, „w miarę możliwości” zbombardować stolicę Wielkiej Brytanii.

Ciężkie warunki pogodowe, a w szczególności silne wiatry, wiejące z przeciwnego kierunku, uniemożliwiły niemieckiej formacji przeprowadzenie skoordynowanego nalotu na Londyn. Jeden ze sterowców, „L 11”, doznał przy tym tak poważnej awarii silnika, że jego dowódca, bojąc się, że obciążony z powodu silnych deszczów sterowiec nie zdoła stawić czoła szalejącym orkanom, zdecydował się przerwać dolot do celu i powrócić na lotnisko. Drugi, „L 13”, został trafiony pociskiem angielskiej artylerii, zdołał jednak powrócić do bazy. O losach „LZ 77” nie wiem nic, gdyż jego dziennik pokładowy był dla mnie niedostępny.

Dokumentacja „L 13” z tego lotu zawiera jeszcze jeden, wstrząsający, dokument. To zdjęcie (wykonane chyba przez angielskiego myśliwca nocnego”, obrazujące eksplodujący w powietrzu sterowiec, uchwycony w „macki” angielskich reflektorów. Zdjęcie jest bardzo złej jakości. Wykonano je w ciągu głębokiej nocy. Ponadto jest to kopia z kopii. Jest jednak na tyle cennym dokumentem, że, pomimo wszystkich jego mankamentów, zdecydował się na jego opublikowanie w tym artykule.  

Za wszelkie uwagi i uzupełnienia ze strony odbiorców tekstu serdecznie dziękuję.

Hamburg-Fuhlsbüttel 25 listopada 2018 roku.

Włodzimierz Delekta.

DOKUMENT 1. MELDUNEK DOWÓDCY OKRĘTU POWIETRZNEGO „L 10”. OBERLEUTNANTA ZU SEE WENKE, O NALOCIE NA LONDYN W NOCY Z 12 NA 13 WRZEŚNIA 1915 ROKU.

ŹRÓDŁO: DZIENNIK BOJOWY „KRIEGSTAGEBUCH” STEROWCA „l 10”, O.z.S. WENKE, ZA OKRES OD 01.08.1915 DO 08.09.1915. ARCHIWUM ADMIRALICJI BRYTYJSKIEJ SG. PG-616317/NID. KOPIA W ZBIORACH WŁASNYCH.

„Relacja Nordholz, 16 września 1915 roku

O nalocie S.M.KLF. „L 10”

Na angielskie wybrzeże wschodnie 12/13.09.15

„12.09.15 o godz. 3.38 „L 10” wystartował z Nordholz celem przeprowadzenia próby nalotu na Londyn. Na pokładzie znajdowały się 80x50 kg bomb burzących, 40 bomb zapalających[1].

Sytuacja meteorologiczna była bardzo korzystna dla przeprowadzenia zadania. Wiały głównie wiatry zachodnie, które, w miarę nabierania wysokości, nieco słabły. Podczas dolotu (nad cel) musiano często przelatywać przez deszczowe chmury, co silnie obciążyło okręt[2]. W pobliżu wybrzeża angielskiego temperatura (powietrza) spadła do -3,5 ºC, tak, że deszcz na (powłoce nośnej) okrętu zamarzł.

O godz. 9.10 dostrzeżono brzeg z latarnią Shipwasch. Przelot (nad linią brzegową) nastąpił o godz. 10.00 Stwierdzono przy tym, że na dużych wysokościach wieje przeciwny wiatr z szybkością 10-15 m/sek. Musiano z tego powodu zrezygnować z planowanego nalotu na Londyn. Jako cel zastępczy wybrano Harwich.

Podczas lotu (nad cel zastępczy) okręt został ostrzelany nad Woodsbridge przez dwa, a nad Ipswich-przez kilka dział. Dlatego na te miejscowości zrzucono po 5 bomb burzących i po 10 bomb zapalających na każdą. Harwich było bardzo dobrze zaciemnione. Pomimo tego, przy czystej pogodzie, jego zarysy były dobrze rozpoznawalne. Elektrownia i dworzec kolejowy, zaznaczone na mapie orientacyjnej, wyraźnie odróżniały się i zostały obrzucona bombami burzącymi i zapalającymi. Reszta spadła na samą miejscowość. O ile można to było ustalić z wysokości nalotu, skutek (bombardowania) był bardzo dobry. Natychmiast po eksplozjach pierwszych bomb w Harwich rozbłysło wiele reflektorów i rozpoczął się gwałtowny ostrzał granatami zapalającymi. Eksplodowały one blisko okrętu. Odczuto silne uderzenie w dolną część przedniej gondoli, ale podczas późniejszych oględzin nie znaleziono tam żadnego uszkodzenia.

O godz. 21.25 nastąpił odlot znad celu. Rewizja cel nie wykazała żadnych uszkodzeń. Z powodu wielu burz musiano wielokrotnie zmieniać kurs.

Lądowanie w Nordholz 7.15.

Doświadczenie: Burze musiano mijać wielokrotnie w najbliższej odległości. Oprócz silnego obciążenia mechanizmu napędowego nie zaobserwowano innych uszkodzeń.

Oberleutnant zur See der Reserve i dowódca „L 10”.”

DOKUMENT 2. MELDUNEK DOWÓDCY OKRĘTU POWIETRZNEGO „L 11”. OBERLEUTNANTA ZU SEE BUTLARA, O NALOCIE NA LONDYN W NOCY Z 12 NA 13 WRZEŚNIA 1915 ROKU.

ŹRÓDŁO: DZIENNIK BOJOWY „KRIEGSTAGEBUCH” STEROWCA „l 11”, O.z.S. BUTLAR, ZA OKRES OD 08.06.1915 DO 31.10.1915. ARCHIWUM ADMIRALICJI BRYTYJSKIEJ SG. PG-616318/NID. KOPIA W ZBIORACH WŁASNYCH.

12 września 1915 roku przed południem okręt otrzymał rozkaz przeprowadzenia dalekiej operacji. Warunki meteorologiczne nie wyglądały źle, jednak musiano liczyć się z występowaniem burz. Ponieważ okręt był już nadzwyczaj obciążony przez opady deszczu, a, zgodnie z sytuacją pogodową, należało oczekiwać jeszcze większych opadów, zdecydowałem się na powrót. Oddalono się od brzegu, przybierając kurs ONO i sterowano w stronę Terschelling. O godz. 23.20 w 48γ, zmieniono kurs na NON, aby ominąć burzę, szalejącą nad wybrzeżem Holandii Burza szalała w okolicach Amsterdamu-Rotterdamu, a druga-nad wybrzeżem holenderskim-od Tekel do Terschellingu. Ze względu na rozległość frontu i częstotliwość wyładowań atmosferycznych burze te były szczególnie silne. Ponieważ także na nowym kursie, ONO namiar na burze nie zmienił się, Okręt obrał kurs N. O godz. 23.38-pozycja „L 11” 77γ(7)[3] -okręt, celem obejścia burz, zmienił kurs z NO przez O na SW. Centrum tego całego frontu burzowego znajdowało się na północ od Terschelling i przesuwało się w kierunku północnym-północno zachodnim. O godz. 24.38 usiłowano ujść przed burzą, przyjmując kurs na wschód, Jednak wkrótce musiano zrezygnować z tego zamiaru, gdyż centrum niepogody zbyt szybko się zbliżało. Nad Doggerbank okręt został doścignięty przez burzę, której front przebiegał obecnie od Doggerbank do Tekel. Padał ulewny deszcz, a silne szkwały spychały bardzo ciężki z powodu wody deszczowej okręt o 300 m w dół od przyjętej wysokości. Błyskawice zbliżały się coraz bardziej do okrętu. Ponieważ zorientowałem się, że ucieczka na północ lub na południe jest wykluczona, i musiałem liczyć się z posiadanym zapasem paliwa, zdecydowałem się przebić przez front burzowy, sterując na wschód. Wysłałem (marynarza z urządzeniem UZO) na platformę nawigacyjną, do oficera wachtowego, aby namierzyć błyskawice, które teraz powtarzały się w odstępach pięciosekundowych, tak, aby w miarę możliwości ominąć burzę, przyjmując generalny kurs na wschód. Wkrótce okręt został całkowicie otoczony przez błyskawice, które uderzały zarówno w ziemię, jak i przeskakiwały z chmury do chmury. W wielu wypadkach, kiedy błyskawice przelatywały bezpośrednio nad okrętem, lub w jego pobliżu, nie można było stwierdzić, czy było od sterburty, czy od bakburty. Okręt był całkowicie naładowany energią elektryczną. Z karabinów maszynowych promieniowało niebiesko-fioletowe światło o długości promieni około 30 cm. Wszystkie szpice i druty, napinające powłokę nośną, elektryzowały. Tak samo ludzie, przemoczeni przez deszcz, znajdujący się na platformie, byli otoczeni przez pierścień takiego światła. Kiedy oparto dłoń na gondoli, wszystkie palce promieniowały tym samym światłem. Anteny nie zwinięto, aby mieć możliwie dużą powierzchnię uziemiającą ze względu na silne naelektryzowanie okrętu. Zabroniłem nadawania meldunków radiowych. Ten lot (w centrum burzy) trwał od ok. godz. 23.45 do 3.45 następnego dnia. Uważałem, że główne niebezpieczeństwo dla okrętu stanowiła możliwość zapalenia się ulatniającego się (automatycznie przy zmianach wysokości i temperatury własnej) gazu od uderzenia pioruna w powłokę okrętu. Dlatego lecieliśmy na wysokości ok. 400 m poniżej tej, na której widoczne były błyskawice. O godz. 2.40 przyjęto kurs na Tondern, aby w razie potrzeby mieć gdzie wylądować. O świcie burza osłabła. Sterowiec wylądował o godz. 13.09.1915 o godz. 8.37 w Nordholz.

(Własnoręczny podpis)

Oberleutnant z. S., dowódca „L 11”.

nalot sterowców na londyn w I wojnie światowejTrasa nalotu sterowca „L 11” w czasie opisywanej operacji

DOKUMENT 2. MELDUNEK DOWÓDCY OKRĘTU POWIETRZNEGO „L 13”. OBERLEUTNANTA ZU SEE MATHIJA, O NALOCIE NA LONDYN W NOCY Z 12 NA 13 WRZEŚNIA 1915 ROKU. ZRODŁO. DZIENNIK POKŁADOWY STEROWCA „L 13”, OBERLEUTNANT ZUR SEE MATHIJ, ZA OKRES OD 25.07.1915 DO 31.03.1916. ARCHIWUM ADMIRALICJI BRYTYJSKIEJ SG. PG-616322/NID. KOPIA W ZBIORACH WŁASNYCH.

Tajne

Hage, 14.09.1915

Dowództwo „L 13”

IV M.D.L. Hage

Nr. 415

Relacja dowódcy o locie „L 13”

13(14.09. oraz o uszkodzeniu

Okrętu przez trafienie i podczas lądowania.

Zgodnie z rozkazem, otrzymanym drogą radiową z M.L.A. 13.09.15 o godz. 11.30 „London angriefen” („Zaatakować Londyn”), „L 12” wystartował wraz z „LZ 77” o godz. 11.30.

Celem uniknięcia (przelotu nad stanowiskami baterii) obrony (przeciwlotniczej) pod Yarmouth i Harwich[4] zamierzano osiągnąć cel, lecąc ponad Winterton, Harwich, Cambridge.

O godz. 20.15 okręt został zmuszony przez niepogodę do dokonania zwrotu na SO i na S z □ 115ς6 i od tego momentu nie opuszczał już chmur.

Podczas ostrożnego obniżenia się poniżej powłoki chmur celem zorientowania się w pozycji „l 13” ostrzelany został o godz. 11.40 przez skuteczny ogień z zaciemnionego okrętu (nawodnego) bez reflektora (na pozycji) około 100γ6.

O godz. 1210 14.0. przez dziurę w powłoce chmur dostrzeżono niewielki fragment wybrzeża i przyjęto, że „L 13” znajduje się nad Oxforness. Także, przez krótki czas, dostrzeżono wybłyski światła latarni morskiej,

Według pomiarów (siły i kierunku) wiatru w Brügge przyjęto, że wieje on w kierunku S-SW. Obrani kurs na Londyn, przyjmując, że będzie można dokonać nalotu do około godz. 4,00 rano. Przy panującej sile wiatru-na podstawie przebytej drogi i czasu-przyjęto, że jego szybkość na wysokości bojowej wynosi 15 m/s i że będzie można opuścić ląd o świcie. Ze względu na zachmurzenie nie liczono się z możliwością aktywnej obrony (przeciwlotniczej).

O godz. 11.40 okręt został powtórnie ostrzelany, bez reflektorów. Przyjęto, że znajdowano się nad Harwich. Obrano kurs bardziej na Południe.

O godz. 13.00 rozpoczął się gwałtowny ostrzał granatami zapalającymi i inną amunicją. Jednocześnie (obsługi) 6 reflektorów daremnie szukały okrętu. Potem znalazł się on nad Harwich. Na podstawie (przemieszczania się) promieni świateł reflektorów stwierdzono znoszenie okrętu, lecącego kursem NW, na wysokości 2400 m.

Pocisk trafił prawie pionowo od dołu przez przejście, przebijając dwie cele 11 i 12, przewody benzynowe i kabel telegraficzny. Jednocześnie nastąpiło zatarcie się tłoka w 5 cylindrze silnika na bakburcie, co spowodowało, że przestał on pracować.

Początkowo, pomimo uszkodzeń, zamierzano kontynuować nalot na Harwich, wykorzystując korzystny kierunek wiatru. Jednak kiedy silnik na bakburcie przestał pracować, zamiar ten poniechano. Cała amunicja została zrzucona na okoliczne pola. Długi rząd wolno palących się bomb umożliwił dobrą orientację celem ustalenia kierunku zdryfowania okrętu z kursu.

Ze względu na bezpośrednie zagrożenie okrętu przyjęto kurs prosto na Hage i przeleciano nad Holandią pod chmurami, pomiędzy Ymuden a Delfxyl.  

Okręt stał się znacznie cięższy, gdyż z obu cel ulotniło się 75-80% gazu.

Celem ulżenia nad wybrzeżem Holandii, do Ems, zrzucono 800 kg benzyny oraz ok. 500 kg wyposażenia, oleju i wody chłodniczej.

O godz. 5.20 „L 13” znajdował się nad Hage. Zdecydowano się na lądowanie jeszcze przed wschodem słońca, gdyż spodziewano się obciążenia wodą deszczową. Wokół gromadziły się chmury, a w pobliżu szalały burze.

Podczas lądowania okręt silnie przepadło do przodu, gdyż pomimo powolnego schodzenia temperatura gazu nie zwiększyła się do koniecznej wartości. Przyczyny tego stanu rzeczy należy upatrywać w tym, że okręt, silnie nawilgocony, usiany był niewielkimi kroplami wody, działającymi chłodząco na gaz.

Okręt silnie uderzył o ziemię.

Wszystkie ściany gondoli zostały wgniecione, tak samo, jak dolne końce wylotów wałów napędnych bocznych śmigieł i one same. Uszkodzeniu uległa jedna z chłodnic, a teownik pomiędzy pierścieniami 13 a 13 ½ złamał się.

Czas trwania naprawy, dokonywanej przy pomocy własnego personelu i środków pomocniczych (ze składu) oddziału potrwa około czterech dni.

Uszkodzone cele gumowe 11 i 12 zostaną wysłane do wytwórni, gdyż są to cele eksperymentalne. Jako zastępcze użyje się znajdujących się tutaj cel z impregnowanego płótna żaglowego[5].

Na koniec podkreślam, że cała załoga pracowała ze wspaniałym spokojem i rzeczowością.

[1] Każda o wadze 11,5 kg.

[2] Przez osiadłą na jego powierzchni nośnej wodę deszczową.

[3] Zob załączona kopia mapy.

[4] Por. relacja dowódcy „L 12” z poprzedniego nalotu na Londyn.

[5] Prawdopodobnie odzyskane po pożarze „L 12”.

Autor publikacji: Włodzimierz Delekta

Czytany 2587 razy

Skomentuj

Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji administratora. Zasady publikacji komentarzy pod publikacjami znajdziesz pod linkiem: https://aviation24.pl/polityka-prywatnosci

Redakcja poleca

Gru 29, 2020
Ciężko teraz mówić o lotniczych imprezach w Polsce w 2021 roku, kiedy nie wiadomo czy uporamy się z epidemią Covid-19. Jednak już w zeszłym roku ...
Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik zgodziła się na udział śmigłowca Mi-2 SP-SAP w zachodniej produkcji "Tylko dla twoich ...
Paź 09, 2020
Już wkrótce pierwsi komercyjni pasażerowie mogą podróżować z naddźwiękową prędkością. Zbudowany właśnie odrzutowiec poleci po raz pierwszy ...
Paź 07, 2020
Brzydka może być pogoda, brzydki może być oddech, brzydkich kobiet nie ma, tylko wina czasem brak (żeby nie wyjść na męskiego szowinistę - dotyczy to ...
Paź 01, 2020
Czy to sen czy jawa? Tym pytaniem można by w zasadzie rozpocząć ten nietypowy przegląd modelarskich konstrukcji lotniczych. Jednak po bliższym ...
Cze 25, 2020
W związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie katastrofy lotu PIA PK8303 w Karaczi, w którym uczestniczyło 99 osób, w tym 8 członków załogi, ...
Cze 24, 2020
Należąca do sił Włoskich Sił Powietrznych (AMI) baza w Aviano była świadkiem historycznego wydarzenia. Po raz pierwszy wykonano w niej tzw. marsz ...
Cze 22, 2020
Wczoraj doszło do kolejnej interwencji funkcjonariuszy Grupy Interwencji Specjalnych z Placówki Straży Granicznej Warszawa-Okęcie na pokładzie ...
Cze 20, 2020
Dwa amerykańskie bombowce strategiczne B-2 Spirit z 509. Skrzydła Bombowego USAF, spotkały się 18 czerwca za kołem podbiegunowym z norweskimi ...

Najczęściej czytane

Gru 10, 2020
Jak informuje organizacja Laguna's Spitfire Legacy, brytyjskie samoloty z czasów IIWŚ upamiętnią latem 2021 roku historię udziału polskich żołnierzy, ...
Gru 11, 2020
Lotnicza Akademia Wojskowa nieustannie inwestuje w nowoczesny sprzęt szkoleniowy. W tym roku zakupiono nowe urządzenie symulacji lotu Diamond ...
Gru 14, 2020
Prace związane z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji wystawy plenerowej dobiegają końca. Wiosną zrealizowany został już pierwszy etap ...
Paź 18, 2020
Od roku w pracowni aerografu Przemysława Drozda powstaje model TS-11 Biało-czerwonej Iskry nr 5. Jedyny taki istniejący model w imponującej skali 1:7 ...
Paź 15, 2020
Rodzice siedmioletniego Polaka, który zginął w katastrofie lotniczej w 2018 r., wytoczyli proces przeciwko Irish Parachute Club i właścicielom ...
Paź 13, 2020
Krzysztof z Zebrzydowic ma 50 lat. Lubi kontakt z przyrodą, zapach traw i powiew wiatru. Od zawsze chciał być pilotem i powtarza, że „Wiatr to jego ...
Paź 12, 2020
Jak informuje pilot Kamil Skorupski, ten można powiedzieć, szalony pomysł powstał prawie dwa lata temu. Jego pomysłodawcami są Paweł Jakubowski i ...
Paź 11, 2020
W dniu wczorajszym dwa samoloty, w tym jeden ultralekki Alpi Pioneer 300 i turystyczny Robin DR.400/140 Major zderzyły się w powietrzu na terenie ...
Paź 09, 2020
Dzisiaj portal Echodnia.eu pisze o przebiegu prac na radomskim lotnisku. - "Bez najmniejszych opóźnień trwa budowa Portu Lotniczego Warszawa – Radom ...
Cze 01, 2020
Agenci celni Hong Kongu odkryli 217 kilogramów kokainy ukrytej w silniku odrzutowym. To prawdopodobnie pierwszy w historii przemyt narkotyków, gdzie ...
Maj 30, 2020
Amerykańskie Siły Marynarki Wojennej na rejon Europy i Afryki poinformowały, że 26 maja dwa samoloty Su-35 należące do sił powietrznych Federacji ...
Maj 29, 2020
Jak podkreśla Dowódca 2 SLT gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, realizowana przez Amerykanów operacja Bomber Task Force to obejmująca bardzo długi ...

Nasze wywiady

Paź 27, 2020
W tym roku minęło 60 lat od wielkiej defilady lotniczej nad polami Grunwaldu. Wciąż żyje kilku pilotów, którzy uczestniczyli w pokazie, który odbył ...
Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik zgodziła się na udział śmigłowca Mi-2 SP-SAP w zachodniej produkcji "Tylko dla twoich ...
Wrz 10, 2020
Na początku września odwiedziliśmy Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, gdzie mieliśmy okazję porozmawiać z Panem Dyrektorem Pawłem Pawłowskim. Pan ...
Paź 14, 2018
Za nami już 9. edycja słynnej Nocy w Instytucie Lotnictwa. Ponieważ w tym roku przypada 100-Lecie Lotnictwa Polskiego oraz 100-Lecie Niepodległości ...
Wrz 06, 2018
Małgorzata Nowotnik i Marian Nowotnik to lotnicze małżeństwo, które jest znane w całej Polsce. Pani Małgorzata była stewardesa PLL LOT, jedna z ...
Lip 16, 2018
Jako patron medialny Air Show w Radomiu mamy zaszczyt pokazać, jako jedni z pierwszych, oficjalny spot Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Radomiu. ...
Kwi 23, 2018
Postanowiliśmy to sprawdzić składając wizytę z symulatorze Boeinga 737-800, który znajduje się w warszawskim AirPoint. Teoretycznie wszystko wygląda ...
Paź 11, 2017
Siedemnastoletnia Maja Kuczyńska w krótkim czasie zachwyciła świat swoim tańcem w tunelu aerodynamicznym, popularyzując i zwracając uwagę na nową, ...

Kalendarium Wikipedii

Dzisiaj jest: 25 Lutego 2021    |    Wydarzyło się: 1945 – Sformowano 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. 1960 - Nad Rio de Janeiro brazylijski samolot pasażerski Douglas DC-3 zderzył się z należącym do US Navy Douglasem DC-6; zginęło 61 osób. 1963 – Dokonano oblotu francusko-niemieckiego samolotu transportowego Transall C-160. 1965 – Dokonano oblotu samolotu pasażerskiego McDonnell Douglas DC-9. 1979 – zmarł Heinrich Focke, niemiecki konstruktor samolotów i śmigłowców (ur. 1890)

Lotnicza książka

Lut 22, 2021
Wydawnictwo Fronda poinformowało o wprowadzeniu na rynek wydawniczy książki Wacława Króla – asa myśliwskiego, dowódcy dywizjonu 302 i pilota Cyrku ...
Lut 09, 2021
Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie wydało publikację pod tytułem „Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników„. ...
Lut 04, 2021
W roku 2020 polskie lotnictwo morskie obchodziło jubileusz 100-lecia istnienia. To bardzo ważna data w historii Polskiej Marynarki Wojennej, warta ...
Lis 03, 2020
O polskich pilotach mówiono nieraz, że jak będzie trzeba, polecą nawet na drzwiach od stodoły. I to jest prawda. Ich odwagę oraz determinację ...
Paź 30, 2020
W latach 20. Karolina jako pierwsza Polka samodzielnie siada za sterami Basia, Anna i Jadwiga pilotują najszybsze myśliwce czasów II wojny światowej ...
Paź 25, 2020
Nakładem Kuźnicy Techniki Aeronautycznej i Kompozytowej „Draco” ukazał się album czarno-białej fotografii lotniczej oraz artystycznej autorstwa ...
Mar 17, 2020
"Czy pracę pilota można przedstawić w sposób lekki, zrozumiały i dowcipny? Okazuje się, że TAK. Kapitan Dariusz Kulik robi to z prawdziwym znawstwem, ...
Lut 22, 2020
Nakładem kuźnicy techniki aeronautycznej i kompozytowej „Draco” ukazało się drugie (poprawione i uzupełnione) wydanie książki autorstwa Michała ...
Lut 19, 2020
Nakładem kuźnicy techniki aeronautycznej i kompozytowej „Draco” ukazała się książka autorstwa Michała Imiołka, pt. „W stronę dronów czyli kilka słów ...

Nasze Video

Sie 25, 2019
Równo rok temu mieliśmy przyjemność uczestniczyć w treningach oraz samych pokazach lotniczych zorganizowanych w ramach Air Show Radom 2018. Ponieważ ...
Maj 19, 2019
W ramach Nocy Muzeów, 100-lecia Eskadry Kościuszkowskiej, 90-lecia lotu atlantyckiego Ludwika Idzikowskiego i 30-lecia MiGa-29, Niebo bez Granic ...
Gru 16, 2018
Lotniczy Dom Kultury Skocznia Warszawa w ramach projektu "Niebo bez granic" w roku 100-lecia Niepodległości Polski i 100-lecia Biało-Czerwonej ...
Sie 15, 2018
Dzisiaj na warszawskim niebie zobaczyliśmy: śmigłowce Mi-2 , W-3W/W-3WA Sokół, Mi-14 i Mi-2, Mi-8 i W-3 Sokół, Mi-17, Mi-24 oraz Mi-2. Samoloty ...
Mar 23, 2018
Dzisiaj dokładnie o godzinie 8:55 czasu lokalnego na warszawskim Okęciu wylądował nowy nabytek LOT-u Dreamliner B787-9. Przyleciał wprost z Everett, ...
Maj 17, 2017
Od jutra rusza sprzedaż biletów na musical "Piloci", a już dziś możecie zobaczyć co działo się podczas konferencji prasowej tego oszałamiającego ...
Top