fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Terminal portu lotniczego w Radomiu rośnie w oczach. - Foto: Joanna Gołąbek / Echodnia.eu
Terminal portu lotniczego w Radomiu rośnie w oczach. - Foto: Joanna Gołąbek / Echodnia.eu

Budowa terminala na lotnisku w Radomiu odbywa się bez jakichkolwiek zakłóceń - informuje portal Echodnia.eu. W przyszłym roku wykonawca firma Mirbut będzie mogła skupić się na wykańczaniu wnętrza budynku oraz instalacji urządzeń lotniskowych.

Budowa terminala to najdroższa oraz najbardziej newralgiczna część całego projektu budowy Portu Lotniczego Warszawa Radom imienia Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976. Terminal wraz ze specjalistycznym wyposażeniem lotniskowym ma kosztować ponad 280 milionów złotych i od terminu zakończenia tej inwestycji zależy czy lotnisko będzie gotowe na przyjmowanie samolotów w lecie 2022 roku. Pozostałe inwestycje rozpoczęte lub planowane mają bowiem duży zapas czasowy, nie istnieje więc na razie niebezpieczeństwo, że lotnisko nie będzie gotowe, bo z opóźnieniem zostaną zbudowane drogi kołowania, płyty postojowe, albo drogi dojazdowe.

Tymczasem prace związane z budową terminala realizowane są bardzo sprawnie. Obecnie trwają prace związane z obudową zewnętrzną budynku montaż fasad szklanych oraz montaż obudowy z blachy wraz z ociepleniem. Wewnątrz są prowadzone prace wykończeniowe tynkarskie. W tym tygodniu zostaną zakończone prace związane z izolacją dachu. Od nowego roku będą trwały dalej prace instalacyjne wewnętrzne, prace elewacyjne, rozpoczną się prace związane z wykonaniem posadzki wewnątrz. Cały przyszły rok będzie poświęcony wykończeniom budynku wewnątrz.

- Proces realizacji tego kontraktu przebiega bardzo sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń. Jedyną trudnością, na jaką możemy napotkać w najbliższych tygodniach jest pogoda. Trudne warunki pogodowe w ostatnich dniach utrudniają prace, ale nie ma to wpływu na termin zakończenia. Chcielibyśmy jak najszybciej doprowadzić budynek do stanu zamkniętego, aby móc wykonywać dalsze prace niezależnie od pogody powiedział Paweł Bruger dyrektor do spraw komunikacji korporacyjnej w skierniewickiej spółce akcyjnej Mirbud, która jest wykonawcą inwestycji.

Terminal będzie najnowocześniejszy tego typu obiektem w Polsce. Będzie miał powierzchnię trzydziestu tysięcy metrów kwadratowych, znajdzie się tam 30 stanowisk check-in, dziewięć - kontroli bezpieczeństwa, po osiem kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Ponadto w budynku będzie dziesięć bramek wylotowych i trzy karuzele do odbioru bagażu. Znajdzie się tam także duża strefa komercyjna z punktami gastronomicznymi i handlowymi.

Terminal ma być przygotowany na przyjęcie trzech milionów pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować nawet do dziewięciu milionów podróżnych. Nie ma żadnych opóźnień w realizacji innych inwestycji lotniskowych, a niektóre z prac przebiegają szybciej niż zaplanowano. Trwają prace w otoczeniu zbudowanego już 2,5 kilometrowego pasa startowego oraz prace związane z konstrukcją dróg kołowania i płyt postojowych we wschodniej części przebudowywanego lotniska.

W trakcie postępowania przetargowego są inwestycje dotyczące budowy płyt postojowych i dróg kołowania w zachodniej części portu lotniczego. W przypadku większości przetargów udało się znaleźć wykonawców, którzy zgodzili się zrealizować zadania za kwoty niższe od zaplanowanych przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze Jedynie w przypadku przetargu dotyczącego budowy dróg dojazdowych do lotniska i przystanków autobusowych najniższa oferta znacznie przewyższała kwotę przeznaczoną na realizację tej inwestycji. Przetarg będzie powtórzony, ale oszczędności wynikające z innych przetargów dają pewność, że cała budowa radomskiego portu nie będzie kosztowała więcej niż pierwotnie przewidywano. Nie ma więc żadnych podstaw, aby obawiać się o ewentualne kłopoty ze sfinansowaniem największego w historii miasta przedsięwzięcia.

Jeszcze w tym roku na początku grudnia mają być ogłoszone ostatnie przetargi dotyczące budowy nowego lotniska. Będą to zamówienia związane z parkingami, sieciami energetycznymi i teletechnicznymi, drogami dojazdowymi do urządzeń naprowadzania samolotów, wskaźników wiatru. Na początku grudnia ma być też ogłoszony przetarg na budowę masztu TETRA i zaprojektowania systemu świateł, które mają być zamontowane na drodze podejścia do lądowania, na pasie startowym i na płytach postojowych. Wszystkie inwestycje lotniskowe mają być skończone do 28 czerwca 2022 roku.

Źródło informacji: Echodnia.eu