Kancelaria Baker McKenzie oraz Polityka Insight przygotowały raport "Centralny Port Komunikacyjny. Jak zbudować nowy hub lotniczy?", zawierający rekomendacje dotyczące budowy nowego portu lotniczego w Polsce.
Raport będzie prezentowany 13 maja podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w trakcie debaty Centralny Port Komunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci?.
"Celem raportu jest zainicjowanie szerokiej, odpolitycznionej debaty o tym, jak budować to lotnisko, by spełniało swoją funkcję i przyniosło korzyści na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym"- mówi Marta Fredrych, adwokat w warszawskim biurze Baker McKenzie - Budowa nowego portu lotniczego jest przedsięwzięciem ambitnym. Polska niestety nie ma doświadczenia w realizacji tak dużych projektów. Przykłady tego typu inwestycji realizowanych za granicą pokazują, że CPK powinien być projektem apolitycznym."
Jako punkt wyjścia w swojej analizie autorzy raportu omawiają obecny stan rynku lotniczego w Europie oraz przedstawiają prognozy rozwoju ruchu lotniczego, w tym scenariusze dla lotnisk centralnych w Polsce, zarówno w przypadku gdy Centralny Port Komunikacyjny zastępuje Lotnisko Chopina, jak i gdy oba lotniska Chopina działają równocześnie. Dodatkowo, raport zawiera analizy case studies - budowy najważniejszych lotnisk w Europie, w tym portów w Stambule, Oslo czy Berlinie.
"Branża lotnicza w Polsce odpowiada za 0,7 proc. PKB, a przy obsłudze ruchu powietrznego zatrudnienie znajduje ponad 60 tys. Polaków. Co więcej, dzięki dostępności transportu powietrznego zyskują też branże niepowiązane z lotnictwem, a do Polski napływa więcej inwestycji zagranicznych. - mówi dr Adam Czerniak, główny ekonomista Polityki Insight Równocześnie rosnące niedobory przepustowości polskich lotnisk są jednym z największych wyzwań dla rodzimego lotnictwa w najbliższych latach. Dzięki budowie nowego portu lotniczego udałoby się zaspokoić rosnący popyt na lotnicze przewozy pasażerskie w Polsce, co przełożyłoby się pozytywnie na gospodarkę. Według naszych szacunków, jeżeli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakończyłaby się sukcesem, to popyt w polskiej gospodarce trwale wzrośnie o 4,5 proc. PKB".
Centralny Port Komunikacyjny jest inwestycją, którą trzeba zaplanować na niemal dekadę przed uruchomieniem portu. Jest to szczególnie trudne z uwagi na gwałtowne zmiany, jakim podlega obecnie rynek lotniczy. Raport zawiera rekomendacje, których spełnienie umożliwi uniknięcie błędów popełnionych przy budowie niektórych dużych lotnisk w Europie.
"Najbardziej rekomendowanym modelem realizacji jest współdziałanie z inwestorem finansowym i branżowym, z których pierwszy wniósłby środki finansowe a drugi know-how w zamian za prawo do wieloletniego zarządzania portem lotniczym" - mówi mec. Marta Fredrych - "W takim scenariuszu największe szanse powodzenia ma model finansowania komponentu lotniskowego oparty o kapitał prywatny, formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) i montaż typu project finance.
Pełny tekst raportu Baker McKenzie i Polityki Insight dostępny jest na stronie na stronie: http://www.politykainsight.pl/raporty/CPK
Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP