Jak możemy przeczytać na niemieckim portalu branżowym Hartpunkt.de, podczas ostatniej wizyty ministra obrony Niemiec Borisa Pistoriusa w Bremie, z jego ust padły słowa: - "... jest bardzo konkretne zainteresowanie ze strony Polski, nad którym wspólnie pracujemy”. Szczegółów jednak nie ujawnił, a obserwatorzy wg. portalu Hartpunkt.de szacują, że Polska mogłaby być zainteresowana mniej niż dziesięcioma maszynami.
Gerd Weber, kierownik programu A400M wskazał że, Niemcy wypełniły swoje zobowiązania wobec Airbusa i z 53 maszynami będą największym użytkownikiem floty. Jednak krótkoterminowe zamówienia eksportowe nie zrekompensują brakujących zamówień z Francji i Hiszpanii, ponieważ kraje te wg. jeszcze niepotwierdzonych informacji, miałyby znacząco zredukować swoje zamówienia, co może wpłynąć na przyszłość produkcji A400M. Produkcja w Bremie może zakończyć się już w 2027 roku.
Największe obawy mają pracownicy i związki zawodowe, które krytykują nierówny podział wartości dodanej w produkcji i brak proporcjonalności między zamówieniami a udziałem w produkcji.
Airbus A400M to czterosilnikowy turbośmigłowy samolot transportowy, który łączy zdolność do lotów na strategiczne odległości z możliwością przewożenia ładunków zbyt ciężkich lub zbyt dużych dla średnich samolotów transportowych.
Airbus dostarczył ponad 120 egzemplarzy A400M Atlas na całym świecie. Ostatnim, dosyć kontrowersyjnym krajem, który zakupił ten samolot to Kazachstan, który jest dziewiątym państwem odbiorcą tego samolotu. Mimo silnych związków gospodarczych i wojskowych z Rosją, zdecydował się na zakup tej europejskiej konstrukcji. Obecnie A400M jest użytkowany min. przez Francję, Niemcy, Wielką Brytanię i Hiszpanię. Jeśli Polska zdecyduje się na zakup tych maszyn, dołączy do wąskiego grona państw korzystających z tego samolotu transportowego.
Elementy do A400M są produkowane we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Turcji i Belgii. Montaż wszystkich podzespołów odbywa się w Sewilli w Hiszpanii.
A400M charakteryzuje się rozpiętością skrzydeł wynoszącą 42,4 m, długością 43,8 m i wysokością 14,6 m. Napęd stanowią cztery silniki EuroProp TP400 o mocy 8250 kW (11 220 KM) każdy. Maksymalna masa startowa to 141 000 kg, a ładowność użytkowa sięga 37 000 kg.
Źródło informacji: Hartpunkt.de, Wiki, Airbus, Redag. Aviation24.pl